Feladat: 2127. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: nehéz
Füzet: 1987/március, 139 - 140. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Egyéb merev test térbeli mozgása, Tapadó súrlódás, Feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1986/április: 2127. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Vezessük be a következő jelöléseket: Legyen R0 a golyó középpontja által leírt kör sugara

R0=R-(r+ϱ)sinα(1)

 
 

Jelölje ω(t) a golyó pillanatnyi szögsebességét, ωk a középpontjának keringési sebességét. (Lásd az ábrát.) ω(t) nagysága állandó, csak iránya változik a keringés során.
A golyóra a következő erők hatnak:
─ a G=mg nehézségi erő,
─ a K kényszererő, amely a golyó és a körgyűrű között lép fel, és merőleges az érintkező felületekre,
─ az Ft tapadási súrlódási erő, mivel a golyó nem csúszik meg oldalirányba (lásd az ábrát).
 
Az erők eredője biztosítja a golyó körpályán tartásához szükséges centripetális erőt, azaz vízszintes és függőleges komponensekre felbontva:
Ksinα-Ftcosα=mR0ωk2,(2)
mg-Kcosα-Ftsinα=0.(3)
Mivel a K és G erők hatásvonala átmegy a golyó súlypontján, nincs forgatónyomatékuk. Így a perdület idő szerinti deriváltja:
dNdt=θdωdt=Ftr,(4)
ahol θ=25mr2 a gömb tehetetlenségi nyomatéka.
 
Vizsgáljuk ω(t) és ωk kapcsolatát!
 
A golyó középpontjának sebessége egyrészt ωkR0 a keringésből, másrészt ωr a gördülésből:
ωkR0=ωr.(5)
ω függőleges komponense állandó, míg az ωcosα nagyságú vízszintes komponense ωk szögsebességgel forog. Az idő szerinti deriváltja tehát (hasonlóan egy forgó helyvektor időderiváltjához:
|dωdt|=ωkωcosα.(6)
Megvan a szükséges számú független egyenletünk. A (4), (5) és (6) egyenletből:
Ft=25mR0ωk2cosα,(7)
a (2) és (3) egyenletből pedig
mgsinα-Ft=mR0ωk2cosα.(8)

Végül az utolsó két egyenletből a golyó keringési sebessége:
ωk=57gR0tg  α.

 

Megjegyzés. Két megoldó kivételével senki sem vette figyelembe, hogy a szögsebesség iránya folyamatosan változik, s hogy ezt a tapadási súrlódási erő nyomatéka biztosítja. Így mindenki megelégedett a körpályán mozgás feltételeinek felírásával. A két megoldás viszont egy iskolából érkezett, s feltűnően hasonlított egymásra. Ez a magyarázata a pontszámoknak.