A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Modellezzük a hosszúságú, cipőt viselő utast egy téglatest alakú merev testtel! A buszhoz rögzített gyorsuló koordináta-rendszerben az tömegű utasra a nehézségi erő, az súrlódási erő és a padló kényszererején kívül a tehetetlenségi erő hat, ahol a jármű gyorsulása. (L. az 1. ábrát!) Ha az utas nem számít a hirtelen gyorsulásra, feltételezhetjük, hogy tömegközéppontja az ábrán látható helyzetű. Utasunk mindaddig stabilan áll, amíg a rá ható erők pontra vonatkozó forgatónyomatékai olyanok, hogy
1. ábra Határesetben (ilyenkor az és erők támadáspontja a pont) az egyenlőség érvényes. Az (1) egyenlőtlenség alapján az utas által kapaszkodás nélkül "elviselhető'' gyorsulás olyan lehet, amelyre A feladat adataival hölgyutas esetén uraknál
2. ábra Természetesen, ha utasaink számítanak a gyorsulásra, lehetőségük van előnyösebb testhelyzetet felvenni pl. oly módon, hogy súlypontjukat a lábujjuk fölé helyezik (2. ábra), ekkor még éppen nem esnek hasra. Az előzővel megegyező gondolatmenet alapján most a stabilitás feltétele: ahol a tömegközéppont magassága jelenlegi testhelyzetükben. A (2) egyenlet alapján Női utasunknál | | férfinál | |
|