Feladat: 2039. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: átlagos
Megoldó(k):  Danyi András 
Füzet: 1986/május, 227 - 228. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Kepler III. törvénye, Mesterséges holdak, Feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1985/május: 2039. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

A lemaradó űrhajónak csökkenteni kell a sebességét ‐ ezt nevezik asztronautikai paradoxonnak. Ahhoz, hogy az A űrhajó pontosan egy körülfordulás után utolérje a B űrhajót, keringési idejét 2π-φ2π-szeresére kell csökkenteni. Kepler III. törvénye szerint ezt úgy érheti el, hogy a sebességét csökkentve egy

α=R(1-φ2π)2/3
félnagytengelyű ellipszispályára áll (1. ábra, I. pálya).
 
 
1. ábra
 

Az ellipszispályán keringő űrhajó v pillanatnyi sebessége a következőképpen függ a középponttól mért r távolságtól:
v=γM(2r-1a),
ahol M a vonzó égitest tömege, γ a gravitációs állandó, a a nagytengely fele. A formula megtalálható a Függvénytáblázatban és levezethető a Kepler-törvényekből. A kör- és az ellipszispálya adatait behelyettesítve megkapjuk az A űrhajó manőver előtti vA1 és utáni (vA2) sebességének nagyságát. (Az A űrhajó a manőver előtt a B űrhajóval egyező vB sebességgel halad.)
vA1=MγR=vB,vA2=MγR[2-(1-φ2π)-2/3]=vB2-(1-φ2π)-2/3.
A-nak, miután utolérte B-t, vissza kell állni a körpályára, vagyis újból vB sebességre kell gyorsítani. Ez a manőver addig kivitelezhető, ameddig
2-(1-φ2π)-2/30,
azaz
φ2π(1-2-3/2)=4,062=231,7.

Az A űrhajó úgy is utolérheti B-t, hogy keringési idejét 4π-φ2π-szeresére növeli. Ilyenkor a találkozásig a B űrhajó több mint egy teljes kört tesz meg (1. ábra, II. pálya). A szükséges új sebességet ugyanúgy számítjuk ki, mint az előző manőver esetén; az eredmény:
vA2=vB2-(2-φ2π)-2/3.
Ez a manőver bármekkora φ esetén végrehajtható. Az űrhajós azt a megoldást választja, amely során kevesebb üzemanyagot kell felhasználni. Δv sebességváltozás Δvm/V tömegű üzemanyagot igényel (m az űrhajó tömege, V a kiáramló hajtóanyag sebessége). A szükséges üzemanyag tehát:
μ=2(m/V)|vA2-vB|;
(kétszer kellett sebességet megváltoztatni). A 2. ábrán φ függvényében ábrázoltuk μ-t (I és II görbék). Látható, hogy φ=1,8435=105,6-ig az első, ennél nagyobb szögek esetén a második manőver a gazdaságosabb.
 
Megjegyzés. A 2. ábrán ábrázoltuk egy olyan manővernek az üzemanyag-szükségletét is, amikor az űrhajó megnöveli sebességét, de egy kifelé irányított hajtóművel végig körpályán tartja az űrhajót (III. görbe). Látható, hogy az elhasznált hajtóanyag ilyenkor többszöröse a megoldásban bemutatott módszerek szükségletének. (Nem biztos viszont, hogy azok valóban a leggazdaságosabb megoldások.)
 
 
2. ábra