Feladat: 1841. fizika feladat Korcsoport: 18- Nehézségi fok: átlagos
Megoldó(k):  Komorowicz János ,  Tóth Gábor 
Füzet: 1983/december, 229 - 230. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Mozgási indukció, Mozgás homogén mágneses mezőben, Feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1983/március: 1841. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Egy mágneses térben mozgó elektronra a Lorentz-erő hat. Abban az esetben, ha az elektron sebessége (v) és a mágneses indukció (B) merőleges egymásra, akkor a q töltésre ható Lorentz-erő nagysága:

F=qvB.

A Föld mágneses terének erővonalai É‐D irányba haladnak és az Egyenlítőnél közel vízszintesek. A repülőgép haladása miatt a légcsavarban levő elektronokra Lorentz-erő nem hat, hiszen v és B párhuzamos. Ugyanakkor a légcsavar forgása miatt a benne levő elektronoknak van a mágneses indukcióra merőleges sebességük; a középponttól r távolságra a légcsavar (kicsiny) Δr hosszúságú darabjának kerületi sebessége v=rω[ω=2π100(1/s)]. Tehát az r távolságban levő légcsavar darabban az elektronra F=qrωB Lorentz-erő hat. A Lorentz-erő hatásával azonos hatású elektromos térerőt (az ún. indukált térerőt) könnyen megkapjuk:
E(r)=rωB(1)
(1)-ből az indukált feszültséget integrálás segítéségével kaphatjuk meg:
U=0RE(r)dr=0RrωBdr=R22ωB,(2)
ahol R(=0,75  m) a légcsavar sugara. Behelyettesítve (2)-be a numerikus értékeket (B=210-5Vs/m2),U=3,5310-3 V.
Ha a légcsavar anyaga vezető, akkor az elektronokat a Lorentz-erő addig mozgatja, amíg a kialakuló elektrosztatikus tér hatása le nem rontja az "indukált tér" hatását, azaz amíg a térerő a légcsavar belsejében nullává nem válik. Abban az esetben, ha a légcsavar nem vezető (régi repülőgépeknél fából készült) a térerősséget (1) adja meg.
 

 Komorowicz (Bp., Fazekas M. Gyak. Gimn., III. o. t.)
 

Megjegyzés. A mozgási indukcióra megismert összefüggést is felhasználhatjuk a feszültség kiszámítására. Az egy pariódusidő alatt elmetszett mágneses fluxus a Föld mágneses indukciójának és a légcsavar által súrolt területnek a szorzata. Tehát
U=ΔΦΔt=BR2πT=R22ωB,
ami megegyezik (2)-vel.