Feladat: 1837. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: átlagos
Megoldó(k):  Babarczy Emese ,  Megyesi Gábor 
Füzet: 1983/december, 227 - 229. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Tökéletesen rugalmas ütközések, Síkinga, Nagy kitérítés, Feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1983/március: 1837. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.


 
Térítsük ki az M tömegű testet alaphelyzetéből φ szöggel, és számítsuk ki a (tökéletesen rugalmas) ütközés utáni sebességeket!
A mechanikai energiamegmaradás tétele alapján az M tömegű test olyan V sebességgel érkezik az A pontba (1. az ábrát), amelyre nézve
MgR(1-cosφ)=(1/2)MV2.(1)
Ütközés közben a két test között csak belső erők hatnak, így az impulzusmegmaradás tétele szerint
MV=MU+mu(2)
ahol U, ill. u az M, ill. m tömegű testek ütközés utáni sebessége.
 
 

Rugalmas ütközés esetén az energiamegmaradás tétele alapján
(1/2)MV2=(1/2)MU2+(1/2)mu2.(3)
Az (1)-(3) egyenletekből
U=M-mM+mV=M-mM+m2gR(1-cosφ),(4)
u=2MM+mV=2MM+m2gR(1-cosφ),(5)

Vizsgáljuk meg ezek után, mi a feltétele annak; hogy az m tömegű test befussa a félkörívet!
Pályájának tetőpontján a w sebességgel rendelkező m tömegű testre az mg nehézségi erő és a pálya K kényszerereje hat:
K+mg=mw2/r.(6)
Határesetben K=0, vagyis (6)-ból
w=gr.(7)
Legalább ekkora sebességű kell, hogy legyen az m tömegű test a pálya tetőpontján.
Az m tömegű testnek akkora u sebességgel kell indulnia az A pontból, hogy
(1/2)mu2(1/2)mw2+2mgr(8)
legyen. Behelyettesítve a (8) egyenlőtlenségbe u és w (5), ill. (7) kifejezéseit, majd rendezve kapjuk, hogy
0cosφ1-58rR(1+mM)2,(9 )
ahol a bal oldali egyenlőtlenség 0φ90 miatt teljesül.
Adatainkkal a minimális kitérítés szögére (9)-ből(90)φ72,7 adódik.
A minimális tömegarányt ugyancsak (9)-ből kapjuk φ=90 (a legkedvezőbb eset) helyettesítéssel:
Mm185Rr-1.(10)

Adatainkkal: M/m1,27. A (10) egyenlőtlenségbőI leolvashatjuk még, hogy R/r5/8 esetén M és m nem választható meg úgy, hogy az m tömegű test befussa a, félkörívet.
Végezetül számítsuk ki, hogy az ingatest legkisebb szükséges kitérítése (φ=72,7) esetén mekkora utat fut be az M tömegű test! Az ingatest ütközés utáni helyzetét a köríven jellemezzük a β szöggel, sebessége legyen W! Ekkor a sugárírányú erőkre
N-Mgcosβ=MW2/r,(11)
ahol N jelöli a pálya kényszererejét. A test a körpályán addig emelkedik, amíg az alábbi feltételek egyike be nem következik:
 

a)N=0(β90) vagy
b)W=0(β90).
 

A test W sebességét a mechanikai energiamegmaradás tételéből számolhatjuk:
(1/2)MU2=(1/2)MW2+Mgr(1-cosβ).(12)
A fenti egyenletbe W=0 értéket helyettesítve, valamint felhasználva (4)-et, adatainkkal (φ=72,7) kapjuk, hogy a W=0 feltétel βmax  =32,5 esetén teljesül, vagyis a b) eset valósul meg. Így az M tömegű test által befutott ívhossz
s=rβπ/180=0,5m32,5π/180=0,28m.

 

 Babarczy Emese (Kalocsa, I. István Gimn., III. o. t.)