A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A golyó mozgása két részből tevődik össze: a vályúban történő csúszásból, ill. gördülésből, és az ezt követő ferde hajításból. A ferde hajítás kezdősebességét az energiamegmaradás tételéből tudjuk kiszámítani. Két esetet különböztethetünk meg: a) a golyó és a vályú fala között nincs súrlódás, b) a golyó tapad a vályúhoz. Az a) esetben a golyó helyzeti energia csökkenése kinetikai energiává alakul át, míg a b) esetben a mozgási energia mellett az forgási energiát is fedezi. A gömb alak miatt a tehetetlenségi nyomaték , a vályú elhagyásakor a szögsebesség (a tiszta, csúszásmentes gördülés miatt). Ezekből az a) esetben a b) esetben | | (1b) | sebesség adódik. Ha a súrlódás nem olyan nagy, hogy a mozgás során végig tudja biztosítani a tapadás feltételét (ami az indításnál triviálisan teljesül), akkor a golyó megcsúszik, és kisebb forgási energiára tesz szert, mint . Ekkor mechanikai energia veszteség lép fel, és a végsebesség az (1a) és az (1b) egyenletekkel megadott értékek közé esik. A ferde hajítás iránya a vályú megszakítási pontjában húzott érintővel egyezik meg: A repülés ideig tart. Ez alatt vízszintes irányban sebességgel utat tesz meg a test, függőleges irányban pedig utat tesz meg:
A (3), (4) egyenletekből a kérdéses távolság meghatározható. Ha , akkor | | (5) | ahol , ill. az (1), (2) összefüggésekből számolható.
Ha a golyó a ferde hajítás során forog ( szögsebességgel), akkor az távolság az (5)-beli értéknél a valóságban rövidebb lesz (Magnus-hatás, lásd pl. Budó: Kísérleti Fizika, I. kötet, 278. oldal). |
|