A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Arra az esetre, amikor a korong könnyen foroghat, az ábrán külön-külön feltüntettük a kiskocsira, ill. a korongra ható erőket. A korong gyorsulású haladó és szöggyorsulású forgó mozgására vonatkozó mozgásegyenletek:
ezeket a kényszerfeltétel kapcsolja össze (a kötél nem csúszik meg a korong peremén). A kiskocsi gyorsulással mozog vízszintes irányban: A fenti egyenletekből a gyorsulás: , a húzóerő: és a korongnak a tartószerkezetre gyakorolt nyomóereje: . Az első és a hátsó tengelyterhelés azokból a feltételekből határozható meg, hogy a kiskocsi függőlegesen nem gyorsul: valamint nem billen fel, azaz a súlypontjára vett forgatónyomatékok egymást kiegyenlítik: | | (6) | Az (5) és (6) egyenletekből:
adódik. Numerikusan , . A kiskocsi akkor nem borul fel, ha , azaz ha | |
Ha a csapágy beszorul, akkor az egész rendszer egyetlen merev testnek tekinthető, amelyet a súlypontján átmenő erő gyorsít gyorsulással. A fonalat erő feszíti, ami ‐ a gyorsuláshoz hasonlóan ‐ a forgó korong esetén mértnek ötszöröse. Mivel a húzóerő a rendszer súlypontján halad át, ezért akármekkora gyorsulással mozgathatjuk a kötelet, a kocsi nem fog felborulni. Az első és a hátsó kerékpár a talajt azonos erővel nyomja, amely érték független a kocsi gyorsulásától.
Simon László (Budapest, Madách I. Gimn., IV. o. t.) dolgozata alapján |
|