Feladat: 1759. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: átlagos
Megoldó(k):  Tóth Mihály 
Füzet: 1982/november, 172 - 173. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Nyomóerő, kötélerő, Pontrendszerek mozgásegyenletei, Feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1982/február: 1759. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.


A tartófonál elégetésének pillanatában a bal oldali kötélben F1, a jobb oldaliban F2 nagyságú erő ébred. A m tömegű test vízszintes irányban kezd a gyorsulással mozogni, míg a M tömegű test A pillanatnyi gyorsulása merőleges lesz a bal oldali kötél irányára; ugyanis A-nak nem lehet kötélirányú komponense, mert a kötél feszes marad, de nem nyúlik meg.
Mindkét testre külön-külön felírhatók a mozgásegyenletek:
MA=Mgcosα-F2sin2α,(1)0=Mgsinα+F2cos2α-F1,(2)ma=F2cosα-Fs,(3)0=F2sinα+mg-N.(4)
Az Fs súrlódási erő az N nyomóerőnek legfeljebb μ-szöröse lehet:
FsμN.(5)
Ha μ elég nagy (nagyobb, mint μ0), akkor az m tömegű test tapadni fog az asztalhoz (a=A=0). A μ0 határ-súrlódási együtthatót a fenti egyenletekből számíthatjuk ki:
μ0=ctgα1+(2m/M)=1,44.
Esetünkben μ<μ0, ezért ha a fonalat elégetjük, az m tömegű test csúszni fog az asztalon. Emiatt az (5) összefüggésben az egyenlőségjel érvényes. A testek gyorsulása között a kényszerfeltételek miatt egyszerű összefüggés áll fenn. A jobb oldali kötelet az M tömegű test Asin2α-val arányos távolsággal nyújtaná meg a kezdeti időpillanatban, míg az m tömegű test acosα-val arányos hosszal rövidítené. Mivel a kötél itt is feszes marad, de nem nyúlik meg, ezért a két szakasz hossza megegyezik: Asin2α=acosα, azaz
a=2Asinα(6)
A fenti 6 egyenletből álló egyenletrendszer egyértelműen meghatározza a F1, F2, Fs, és N erőket, valamint az a és A gyorsulásokat. Hosszadalmas, de elemi számítások után
A=M(cos2α-μsinαcosα)-μmsin2αM(cosα-μsinα)+2msinαsin2αg
adódik. Ebből a a (6) egyenlet alapján számítható ki.
A feladat számadataival a két gyorsulás megegyezik, nagyságuk a=A=7,59  m/s2.
 

 Tóth Mihály (Debrecen, KLTE Gyak. Gimn., II. o. t.)
 dolgozata alapján