A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Határozzuk meg a rúd szögsebességét az ütközés előtti pillanatban ! A rúd helyzeti energiája forgási energiává alakul át, ahol , a rúd tehetetlenségi nyomatéka a csuklóra vonatkoztatva. Ezekből adódik.
a) A rugalmatlan ütközés utáni szögsebesség az impulzusnyomaték-megmaradás törvénye alapján határozható meg: ahol a tömegű testnek a rúd forgástengelyére vonatkoztatott tehetetlenségi nyomatéka. Az (1) egyenletből adódik. Az tömegű test sebessége az ütközés utáni pillanatban , amivel utat tehet meg a teljes lefékeződésig: Az adatokat behelyettesítve: . b) Ha rugalmas az ütközés, akkor az impulzusnyomaték megmaradását kifejező összefüggés mellett a mechanikai energiamegmaradás is felírható: | | (3) | ahol a rúd, pedig a tömegű test szögsebessége az ütközést követő pillanatban. Ebből a két egyenletből kifejezhető, és belőle már könnyen meghatározható a test kezdősebessége, ill. az összefüggéssel számolható a csúszási útszakasz: Ez éppen 4-szerese a rugalmatlan ütközés esetén mérhető útnak, azaz numerikusan
Gyurica Béla (Szolnok, Verseghy F. Gimn., III. o. t.) dolgozata alapján
|