A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Nem tudjuk, hogy a sík úton 60 km/h sebességgel haladó autó teljesítményének hányadrésze fordítódik a kerekek gürdülési ellenállásának leküzdésére. Az hajlásszögű lejtőn a közegellenállási erő és az autó belső veszteségei ugyanakkorák, mint sík úton, de a gördülési súrlódási erő ‐ amely a nyomóerővel arányos ‐ itt -szor akkora, mint a vízszintes úton. Ha a lejtő hajlásszöge nem túl nagy, akkor nem követünk el számottevő hibát, ha helyett -gyel számolunk, azaz a gördülési súrlódási erőt lejtőn is ugyanakkorának vesszük, mint sík úton. Az autó tehát a lejtőn is teljesítményt használ el a veszteségekre, így teljesítménye marad, hogy a nehézségi erő lejtővel párhuzamos komponense ellenében sebességgel mozgassa az autót. Tehát amiből ; adatainkat behelyettesítve adódik. Tehát -os a legmeredekebb lejtő, amelyen az autó sebességgel tud felfelé haladni. Hoffmann Kálmán (Pécs, Zipernovszky K. Szakközépisk. II. o. t.) |