|
Feladat: |
1743. fizika feladat |
Korcsoport: 16-17 |
Nehézségi fok: átlagos |
Megoldó(k): |
Barthos Levente , Fodor Gyula , Hoffmann Kálmán , Horváth Péter , Jurisits Miklós , Komorowicz János , Kovács Tamás , Szabó Ádám , Szemenyei Tamás , Tóth Mihály , Vereb György |
Füzet: |
1982/május,
232 - 233. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Tapadó súrlódás, Egyéb súrlódás, Egyenletesen gyorsuló rendszerek, Erők forgatónyomatéka, Feladat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1981/december: 1743. fizika feladat |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Vizsgáljuk meg, milyen módon kerülhet a vonatról a sínre a betonelem ! Bármilyen súlyosak is az elemek, a tömegük mégis lényegesen kisebb, mint a szerelvény tömege, ezért elhanyagolhatjuk a betonelemeknek a szerelvényre gyakorolt hatását. Az elemek csak az utolsó kocsiról eshetnek a sínre. A légellenállás vagy a szél a nagy tömegű elemeket nem tudja lesodorni egy vagonról. Ha a szerelvény gyorsul, akkor tehetetlenségük miatt az elemek a) lecsúszhatnak vagy b) ledőlhetnek a vagonról. a) Nézzük az első esetet ! Ekkor az elemeket a súrlódási erő gyorsítja. A lecsúszás feltétele tehát, hogy a tapadási súrlódási erő maximuma által létrehozott gyorsulás kisebb legyen, mint a szerelvény gyorsulása: Láthatjuk, hogy a lecsúszás feltétele az elemek tömegétől független. b) Most nézzük a második esetet. A testre három erő hat: a nehézségi erő, a vagon aljának nyomóereje és az nagyságú tapadási súrlódási erő. Akkor dől el a betonelem, ha az ezen erők által létrehozott forgatónyomaték nem nulla. Mindhárom erő arányos az elem tömegével, így a forgatónyomaték a tömegtől függetlenül lesz nulla vagy nem nulla. A rendőrség állításának indoklása tehát nem helyes. Vajon mit mondhatunk a rendőrség véleményének első részével kapcsolatban (azaz hogy milyen körülmények között eshettek le az elemek a vonatról) ? A lecsúszás esetét vizsgálva megállapíthatjuk, hogy normál körülmények között egyenes pályán a betonelem nem csúszhat le, mert értéke kb. , míg a gyorsulás értéke legfeljebb . Előfordulhatnak viszont a súrlódási erőt csökkentő tényezők; a betonelemek esetleg henger alakúak is lehettek és ekkor nem a csúszási, hanem a gördülési súrlódási együtthatóval kell számolnunk, így értéke alatt van, azonkívül télen lehet jeges a vagon rakfelülete, lehetnek apró kavicsok a betonelem alatt, de az is előfordulhat, hogy a rázkódás miatt az elem már a -nél kisebb erő hatására is elmozdul. A betonelemeket szállító vagon gyorsulása is jelentősen nagyobb lehet, ha a mozdonyvezető álló helyzetből laza kapcsokkal indítja a szerelvényt, vagy ha nem túl nagy sebességgel történő tolatás után a szerelvény hirtelen lefékez. Ha a vonat kanyarban halad, és a pálya nincs kellően bedöntve, akkor a centripetális gyorsulás értéke elérheti az elemek lecsúszásához szükséges értéket, és ekkor a betonelemek a párhuzamosan futó szomszédos sínpárra kerülhetnek. A második esettel (ledőlés) kapcsolatban megállapíthatjuk, hogy helytelen rakodás következtében (különösen ha több elemet kell egymásra helyezni) könnyen előfordulhat, hogy már egészen kis gyorsulásnál is eldőlnek a betonelemek. Barthos Levente (Aszód, Petőfi S. Gimn., II. o. t.) dolgozata alapján |
|