A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A reaktív hajtómű időegység alatt tömegű gázt fúj ki a hajtóműhöz képest sebességgel. Először számítsuk ki -t! Az égés során az oxigén egy gramm-molekulasúlynyi mennyiségével két gramm-molekulasúlynyi hidrogén egyesül, a keletkező vízgőz tömege kilencszerese a hidrogén tömegének. Tehát Számítsuk ki most -t! A hajtómű kimeneti nyílásán kiáramló gázra írjuk fel az ideális gázok állapotegyenletét: ahol a gramm-molekulasúlynyi mennyiség, az egyetemes gázállandó. A idő alatt keresztmetszeten sebességgel kiáramló gáz térfogata: E két egyenletből kifejezhető: . A idő alatt távozó gázra ható nagyságú erő változtatja meg a gáz sebességét -vel. Felírhatjuk az impulzusváltozást: Az erő ellenereje a hajtóműre hat, tehát a tolóerő: A hajtómű kicsiny idő alatt tömegű gázt gyorsít fel hozzá képest sebességre, munkavégzése . Hasznos teljesítménye tehát . A hajtóműbe befektetett összes teljesítményt a hidrogén égésekor keletkező hő adja. Ez , ahol Hf a hidrogén égéshője, és μH2=24kg/s. Így a hatásfok:
Antal Tamás (Debrecen, KLTE Gyak. Gimn., III. o. t. dolgozata alapján
|
|