Feladat: 1666. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: nehéz
Megoldó(k):  Budai Patroklosz Zsolt ,  Czakó Ferenc ,  Deák Tibor ,  Hudi István ,  Kaptás Dénes ,  Lóczy Géza ,  Oszlányi Gábor ,  Pöltl János Tamás ,  Sárközi Imre ,  Seress Attila ,  Szállási Zoltán 
Füzet: 1981/március, 136 - 139. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Forgási energia, Merev testek ütközése, Gördülés vízszintes felületen, Hajítások, Csúszó súrlódás, Feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1980/október: 1666. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.


Először általánosan vizsgáljuk meg, hogy hogyan történik egy forgó golyó ütközése, majd a levezetett összefüggések birtokában tárgyaljuk a feladatban szereplő jelenséget. A rövidség kedvéért már itt feltételezzük, hogy
a) az ütközésnél a felületre merőleges sebességösszetevő a felére csökken,
b) ütközés előtt ωr>vt, tehát az ütközés közben fellépő súrlódási erő a golyó forgását lassítja, érintő irányú sebességét növeli.
Az ütközés előtti állapotot az 1. ábrán mutatjuk be. Két eset lehetséges:
1. A golyó az ütközés teljes ideje alatt köszörül.
Ekkor az ütközés egész ideje alatt hat a csúszási súrlódási erő, Ft=μFn. Feltéve, hogy az ütközés Δt ideig tart, a változó Ft, és Fn erőt idő szerinti átlagával helyettesítve a következő összefüggéseket írhatjuk föl (az ütközés utáni adatokat '-vel jelöltük):
 

1. ábra
 


F¯nΔt=m(v'n-vn)=(3/2)mvn,(1)F¯tΔt=μF¯nΔt=m(v't-vt),(2)F¯tΔtr=(2/5)mr2(ω-ω').(3)


(Itt F¯ idő szerinti átlagolást jelöl. Vegyük észre, hogy erő csak impulzusátadásban szerepel, így mindenhol idő szerint kell átlagolni. Ha valahol munkát kellene számítanunk, ott hely szerinti átlagra lenne szükségünk, ami ettől különböző érték.) A három egyenletből az ütközés utáni sebességek kifejezhetők:
v'n=-vn/2,(4)v't=vt+(3/2)μvn,(5)ω'=ω-(15/4)μ(vn/r).(6)


Ez az eset akkor áll fenn, ha a golyó végig köszörül, és így az ütközés végén is ω'r>v't. (5) és (6) behelyettesítésével a
μrω-vt(21/4)vn(7)
feltétel adódik. Ha a (7) egyenlőtlenség nem teljesül:
2. A köszörülés az ütközés vége előtt, Δτ idő alatt befejeződik:
Jelöljük *-gal a Δτ időtartamra vett átlagot. A következő összefüggések állnak fenn az impulzus és impulzusmomentum átadásra és a köszörülés megszűnésére:
Ft*Δτ=m(v't-vt),(8)Ft*Δτr=(2/5)mr2(ω-ω'),(9)ω'r=v't,(10)


Az ütközés utáni sebességek
v'n=-vn/2,(11)v't=(2/7)rω+(5/7)vt,(12)ω'=(5/7vt/r+(2/7)ω.(13)



a) Térjünk most rá a feladat konkrét helyzetének elemzésére ! A 2. ábrán azt a pillanatot ábrázoltuk, amikor a golyó az akadálynak ütközik.
 

2. ábra
 

sinφ=5/7,5, így φ=41,8. Az ütközési pontba húzott érintővel párhuzamos és rá merőleges sebesség komponensek:

vt=vsinφ=1,33 m/s,vn=vcosφ=1,49 m/s,


a szögsebesség
ω=v/R=40 s-1.
(7) alapján ahhoz, hogy a golyó az ütközés egész ideje alatt csússzon, a
μ(0,0540-1,33)4411,49=0,0852
összefüggésnek kell teljesülnie. Mivel ez nem áll fenn, az ütközés utáni sebességek a (11)‐(12) összefüggésekből számíthatók:
v'n=-0,75 m/s;v't=1,52 m/s;ω'=30,5 1/s.

b) Az ütközést ferde hajítás követi, amelynek vízszintes és függőleges kezdősebessége
vx=v'tsinφ-|v'n|cosφ=0,46 m/s,vy=v'tcosφ+|v'n|sinφ=1,63 m/s.


A golyó középpontja a hajítás során y'=0,025 m-rel kerül feljebb, így a hajítás t1 ideje a
vyt1-(g/2)t12=y'
egyenlet nagyobbik gyökeként adódik. A számadatokat behelyettesítve t1=0,32 s adódik. Az ütközés pillanatában a golyó középpontja vízszintesen a=(R+r)cosφ-r=0,031 m távolságra van az akadály alsó élétől. A hajítás után a golyó távolsága az akadály élétől így
x1=vxt1-a=0,115 m.
Az akadály tetejét
vx(1)=vx=0,46 m/s,
ill.
vy(1)=vy-gt1=-1,48 m/s
sebességgel éri el a golyó.
c) Az akadály tetejére érve az ütközésre fennáll a (7) feltétel
μ(0,0530,5-0,46)4211,48=0,137,
így a golyó az ütközés egész ideje alatt csúszik. a (4)‐(6) összefüggések határozzák meg az ütközés utáni sebességeket.
vy(2)=-0,74 m/s,vx(2)=0,68 m/s,ω(2)=19,4 s-1.
Ezekkel a kezdősebességekkel ferde hajítás történik, amelynek időtartama
t2=2vy(2)/g=0,15 s,
a vízszintesen megtett út
x2=vx(2)t2=0,10 m.

d) Ezután újabb ütközés történik az akadály vízszintes lapján. (7) nem teljesül:
μ>(0,0519,4-0,74)4210,68=0,065,
így a csúszás az ütközés közben áll le. Az ütközés utáni sebességek (11)‐(13)-ból
vy(3)=-0,37 m/s,vx(3)=0,76 m/s,ω(3)=15,3 s-1.

e) A mozgás további szakaszán vx=Ra, így a golyó nem csúszik meg az ütközések során, forgása nem játszik szerepet. A golyó pattog, az első pattanás ideje t3=2vy(3)/g. Mivel a függőleges sebesség minden ütközéskor a felére csökken, a pattogás megszűnéséig
T'=i=3tl=2vy(3)gj=0(12)f=2t3=0,15 s
idő telik el. Ezalatt a golyó vízszintesen
x'=vx(3)T'=0,115 m
utat tesz meg.
A pattogás közben vx nem változik, így a pattogás megszűnése után a golyó
vx(3)=0,76 m/s
sebességgel gördül. Ez az első ütközés pillanatától számítva
T=t1+t2+T'=0,62 s
idő múlva, az akadály alsó élétől
-X=x1+x2+X'=0,33 m
távolságra következik be.
 

 Kaptás Dénes (Nagykőrös, Arany J. Gimn., IV. o. t.)
 dolgozata alapján