Feladat: 1664. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: átlagos
Megoldó(k):  Alberti Gábor ,  Bocsák András ,  Fedor Péter ,  Guba Kornél ,  Kiss Péter 
Füzet: 1981/március, 133 - 134. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Hajítások, Egyenletes mozgás (Egyenes vonalú mozgások), Feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1980/október: 1664. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

A sárcsepp leválása kétféleképpen képzelhető el. Az a) eset (1. ábra) az, amikor a mozgásirány felé eső oldalon indul el a csepp, míg a b) esetben (2. ábra) a sárcsepp az ellenkező oldalon válik le.
a) A csepp mozgása ferde hajítás. A kezdősebesség vízszintes komponense vx, a függőleges vy. A kerék kerületi pontjának sebessége a középpont v0 nagyságú, vízszintes irányú sebességéből és a kerületi pont középpont körüli forgásából származó érintőirányú v0 sebességből rakható össze. A csepp kezdősebessége tehát az 1. ábra alapján:

vx=v0(1+cosφ),(1)vy=-v0sinq.(2)


 

1. ábra
 


Az y irányú mozgás vy kezdősebességű szabadesés. A megtett út:
(d/2)(1+cosφ)=-vyt1+(g/2)t12,(3)
ahol d a kerék átmérője. (2)-t beírva t1-t kiszámíthatjuk. A fizikailag értelmes (pozitív) gyök:
t1=v02sin2φ+gd(1+cosφ)-v0sinφg.(4)
A csepp vízszintesen megtett útja
s1=vxt1.
A keréknek v0 sebességgel s1+l1 utat kell megtennie a sárcsepp eléréséhez
s1+l1=v0T1.(5)
ahol
l1=(d/2)sinφ.(6)
(1), (4), (5) és (6) alapján:
T1=dsinφ2v0+v02sin2φ+gd(1+cosφ)-v0sinφg(1+cosφ).
Az adatokat behelyettesítve
T1=0,17 s.

b) A sárcsepp függőleges és vízszintes sebességkomponensei az elválás pillanatában (l. a 2. ábrát):
vx=v0(1+cosϑ),vy=v0sinϑ.



 

2. ábra
 

Ekkor is tehát az y irányú mozgás függőleges hajítás, csak felfelé irányuló kezdősebességgel. A repülési időt két lépésben számoljuk ki.
Az emelkedés ideje:
t'2=v0sinϑg,
míg az emelkedés magassága:
h=v02sinϑ2g.
Az elért h magasságból t''2 idő alatt esik le
t''2=d(1+cosϑ)+2hg
A csepp mozgásának teljes ideje tehát
t2=t''2+t'2.(7)
Az elmozdulás vízszintes komponense:
s2=v0(1+cosϑ)t2.(8)
A keréknek s2-l2 utat kell megtennie, ahol
l2=(d/2)sinϑ.
(7) és (8) alapján
T2=s2-l2v0=1+cosϑg(v0sinϑ+gd(1+cosϑ)+v02sinϑ-dsinϑ2v0)
Számértékkel:
T2=2,07 s.

Tehát a sárcsepp eléréséhez az első esetben 0,17 s, a második esetben 2,67 s szükséges.
 

 Guba Kornél (Kazincbarcika, Ságvári E. Gimn., III. o. t.)
 

Megjegyzés. Könnyen belátható, hogy a csepp a földetérés előtt nem ütközhet a kerékkel. Rögzítsük megfigyelőnket a kerék középpontjához. Ekkor a leválási pontról a csepp v0 kezdősebességgel, φ szög alatt hajítódik, s az adatokat behelyettesítve látható, hogy a hajítási parabola a kezdőpont után már nem érintkezik a kerékkel.