Feladat: 1574. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: átlagos
Megoldó(k):  Czakó Ferenc ,  Győri János ,  Horváth Gábor ,  Horváth István ,  Kaffka István ,  Pöltl János Tamás ,  Stunya Edina 
Füzet: 1980/február, 90 - 91. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Tökéletesen rugalmas ütközések, Rugalmatlan ütközések, Feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1979/április: 1574. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

 
 

m1  2mi   3mi   4mi   vx[m/s]     0,112    -0,006    -0,138    0,035  vy[m/s]   0  0,106  0,027    -0,132  vy2+vx2            [x102   1,25    1,126   1,988   1,868   1m2/s2]         


A stroboszkopikus felvétel alapján a testek sebességeinek abszolút értékeit egyszerűen meghatározhatjuk: v1=0,112m/s, v2=0,105m/s, v3=0,141m/s és v4=0,137m/s. (Az ábrán a számozással az óramutató járásával ellentétes irányba haladtunk a bal oldali nyomvonaltól kiindulva.) Reális ütközési folyamat során a rendszer összimpulzusa nem változik meg. Nézzük meg, teljesül-e az impulzusmegmaradás tétele ebben az esetben! Az impulzus vektormennyiség, ezért célszerű az ábra alapján derékszögű koordinátarendszert illeszteni az ütközési ponthoz, és a sebességeket komponensekre felbontani (1. a táblázatot). Minden sebességvektort az origó felé irányulónak vettünk fel. Az impulzusváltozás x komponensére 0,003, míg az y komponensére 0,001 egység érték adódik, függetlenül attól, hogy melyik két pályán haladnak befelé (ütközés előtt), ill. kifelé (ütközés után) a testek. Mivel a sebesség meghatározás abszolút hibája 0,001m/s-nál valamivel nagyobb, ezért az impulzusváltozás a mérési hibán belül nullának tekinthető.
 
 

A négy pályán 6 lehetséges módon megvalósítható eset közül 3 lehetőséget energetikai okok miatt kizárhatunk: a mozgási energiaváltozás pozitív lenne, ha a testek az 1, 2; az 1, 4; ill, a 2, 4 pályákon haladnának befelé. A legkisebb energiaveszteség (-0,15 egység) a 2, 3 befelé (1, 4 kifelé), valamivel nagyobb (-0,77 egység) az 1, 3 centrum felé (2, 4 kifelé), míg a legnagyobb energia-veszteség (-4,56 egység) a 3, 4 befelé (1, 2 kifelé) irányuló elrendezésben fordul elő. Ha jogunkban áll feltenni, hogy az ütközés jó közelítéssel rugalmasnak tekinthető, akkor az energetikailag megengedett 3 eset közül az elsőt választhatjuk: az ütközés előtti sebességek: v2=0,106m/s és v3=0,141m/s, az ütközés utániak: v1=0,112m/s és v4=0,137m/s.
 

Kaffka István (Budapest, Piarista Gimn., II. o. t.)

dolgozata alapján