A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A lövedék kezdősebességét a kocsihoz rögzített koordinátarendszerben határozzuk meg, mivel ebben a rendszerben van lehetőségünk a kezdősebesség nagyságának és a kilövés irányának ( a vízszintessel bezárt szög) beállítására. Az egyenletesen gyorsuló kocsi a kilövés és a visszaesés között (mivel a lövedék tömege a kocsi tömegéhez viszonyítva elhanyagolható) utat tesz meg. A lövedék vízszintesen sebességű egyenes vonalú egyenletes mozgást végez, így | | (2) | Innen A lövedék függőleges kezdősebességével idő alatt éri el pályájának legmagasabb pontját, így (3) és (4) alapján a lövedék kezdősebességének nagysága | | (5) | iránya | | (6) | A pálya legnagyobb magassága Madi Tibor (Kecskemét, Katona J. Gimn., II. o. t.)
Megjegyzés. Sok megoldó a feladat eredményét túlságosan sok jegy pontossággal adta meg. Az ésszerű pontosság két szempont alapján határozható meg: 1. Milyen a felhasznált adatok pontossága? (Ha pl. valaki -tel számol és az emelkedés magasságát kettőnél több jegy pontossággal adja meg, az utolsó jegyek számértéke hibás lesz.) 2. Milyen pontossággal állíthatók be, ill. mérhetők a kapott mennyiségek? (Mielőtt a kezdősebességet pl. hat jegy pontossággal leírjuk, érdemes elgondolkodni, hogy milyen módon lehet mm/s pontossággal beállítani vagy megmérni egy lövedék kezdősebességét.) A túlzott "pontosság'' kirívó esetekben egy pont levonásával járt. |