A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Helyezzük a kocsit egy olyan koordináta-rendszerbe, amelynek origója a kocsi középpontjában van, tengelyei a kocsi oldalaival párhuzamosak (1. ábra). Legyen a teher a kocsi koordinátájú pontjában !
1. ábra
A kocsira ható erők egyensúlyban vannak: Az , ill. tengelyre vonatkozó forgatónyomatékok eredője nulla:
(Feltettük, hogy a kocsi nem billen meg annyira, hogy az erők karjának változását figyelembe kelljen venni.) A négy kerékben ébredő erőre csak három egyensúlyi egyenletet tudtunk felírni, így a feladat sztatikailag határozatlan. A határozatlanságot a kerekeknél levő rugók összenyomódásának figyelembevételével oldhatjuk fel. Legyen az egyes rugók hosszváltozása , ekkor
2. ábra
A kocsi középpontjának magassága az önsúly és a terhelés hatására -mel változik meg. két, az átlók síkjában levő trapéz középvonala (2. ábra), így amiből (4) figyelembevételével Az (1)‐(3) és (6) egyenletrendszerből az egyes kerekeknél ható erők meghatározhatók:
Ha a terhelést a kocsi valamelyik kerekéhez túlságosan közel tesszük, az ellentétes oldalon ható erőre negatív érték adódik. Ez azt jelenti, hogy a kerék felemelkedik, az ott ható erő nulla. A másik három erő ekkor az (1)-(3) egyenletrendszerből határozható meg. Könnyen megmutatható, hogy valamelyik erő akkor válik negatívvá, ha a terhelést olyan közel tesszük a kocsi ellentétes oldalon levő kerekéhez, hogy | | Mivel és ilyen hely csak akkor van, ha .
Bene Gyula (Miskolc, Földes F. Gimn., III. o. t.)
Megjegyzés. Sok megoldó a sztatikai határozatlanság problémáját azzal kerülte meg, hogy -t először két, a kocsi éleinél ható komponensre bontotta, majd ezeket bontotta fel a kerekeknél ható két-két erőre. Ez az eljárás nyilvánvalóan hibás, mivel a második felbontásnál csak két keréknél ható erő forgatónyomatékát veszi figyelembe. A kapott erők általános esetben a rakfelület ,,megcsavarodását'' eredményezik. |