Feladat: 1436. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: átlagos
Megoldó(k):  Fekete Zoltán ,  Hajdu Csaba ,  Kovács Zoltán ,  Mechler Ferenc 
Füzet: 1978/január, 35 - 36. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Közegellenállás, Repülés, aerodinamikai felhajtóerő, Teljesítmény, Feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1977/május: 1436. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

A repülőgépre a gép G súlyán és a motor Fm tolóerején kívül még egy erő hat, ami abból fakad, hogy a repülőgép a környező közeghez (levegőhöz) képest mozog. Ez utóbbi erőt két komponensre bonthatjuk: egy vízszintes Fk közegellenállási erőre és egy függőleges Fe emelő erőre. Amikor a gép egyenletesen repül, Fe=G (máskülönben a repülőgép süllyed vagy emelkedik), továbbá Fk=Fm, (máskülönben a gép lassul vagy gyorsul).

 




A gépre ható emelő erőt és a közegellenállási erőt megadó összefüggések:
Fe=ceϱv2;Fk=ckϱv2,
ahol v a repülőgép sebessége, ϱ a környező levegő sűrűsége, ce és ck arányossági tényezők, amelyek a gép alakjától, méreteitől függnek. Látjuk, hogy az Fe és Fk erők függnek a levegő sűrűségétől, így a repülési magasságtól is. Egy adott magasságban repülő gépre az Fe=G feltételből kapjuk, hogy
v=Gceϱ
kell legyen. A repülőgépre ható közegellenállási erő pedig
Fk=ckϱ(Gceϱ)2=ckceG.
Látjuk, hogy nagyobb magasságban (ritkább levegőben) a repülőgépnek gyorsabban kell repülnie (ha ce nem változik). A gépre ható közegellenállási erő azonban változatlan (ha ck/ce nem változik). ce és ck értéke egy repülőgép esetén általában változtatható. Feltéve, hogy ezek optimális arányát állítottuk be, továbbá ck és ce értékét a számításba jövő körülmények között a sebességtől és a sűrűségtől függetlennek véve, a következőket mondhatjuk.
A repülőgépre ható közegellenállási erő független a repülési magasságtól. Így az egy adott útvonalon végzett munka ‐ és ebből fakadóan az üzemanyagfelhasználás is ‐ állandó. Nagyobb repülési magasság esetén a repülőgép sebessége szükségszerűen nagyobb, így a gép rövidebb idő alatt ér célba. Ez előnye a nagyobb magasságban történő repülésnek. A repüléshez szükséges teljesítmény:
P=Fkv=ck2G3/ce2ϱ.
Ez nagyobb magasságban nagyobb, így a repülőgép legnagyobb teljesítménye határozza meg az adott géppel elérhető legnagyobb repülési magasságot.
A különböző magasságokban történő repülés eltérő körülményei egyes, a repüléssel kapcsolatos problémák megoldását nehezítik, mások megoldását könnyítik. Az ilyen vizsgálatok meghaladják a feladat kereteit. Ugyancsak nem vizsgálhatjuk a súlyerő és a tolóerő szögének változásából eredő effektust.
 

 Mechler Ferenc (Debrecen, KLTE Gyak. Gimn., II. o. t.)