A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Megoldás. A szélpropellerbe ütköző szél a hajót maga előtt tolja mindaddig, amíg a propellerek fel nem pörögnek. Kellően nagy szélsebesség esetén előfordulhat, hogy a hajó megáll, és a szél irányával ellentétes irányban kezd gyorsulni. Nézzük meg, hogyan magyarázható ez egy egyszerűsített modellen!
A szél sebessége legyen a szélpropellerbe való ütközés előtt, közvetlenül utána. A vízpropeller az állóvizet () sebességgel hajtja a széllel megegyező irányban. A két propellerre ható erőket az impulzustételből határozhatjuk meg. Ha idő alatt , tömegű levegő fékeződik le -ról sebességre, akkor a hajóra nagyságú ,,tolóerő'' hat a szél irányában. Hasonló módon ,,húzóerő'' hat a vízbe merülő propellerre a széllel szemben, ahol , a propeller által idő alatt áthajtott, sebességre felgyorsított víztömeg. , nagyságára az energiatételből következtethetünk: | | (3) | A húzóerő és a tolóerő arányát a fenti egyenletekből kifejezhetjük: Ha elegendően nagy a szél sebessége, akkor ez az arány -nél biztosan nagyobbá tehető, vagyis a csónak mehet a széllel szemben. P. Kauffman és E. Lindahl a ,,Scientific American'' 1975. évi decemberi számának közlése szerint szerkesztett egy ilyen csónakot, amely mérföld/óra sebességű ellenszélben láb/s sebességgel haladt. |