A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A motor a kerékre különböző ,,erőátviteli'' szerkezeteken (sebességváltó, differenciálmű) keresztül forgatónyomatékot gyakorol. Mivel belső erők a test impulzusát nem tudják megváltoztatni, ezért a talajnál fellépő súrlódási erő (külső erő) fogja az autót lendületbe hozni. A kerekek ui. a rájuk gyakorolt forgatónyomaték hatására forogni kezdenének, ezt az elfordulást azonban megakadályozza a talajon fellépő súrlódási erő. A súrlódási erő pedig éppen előre mutat, az autót gyorsítja. Jégen, ahol a súrlódási erő a megszabottnál kisebb, nem is lehet ‐ vagy csak nehezen ‐ elindulni. A kocsi mozgási energiája ellenben a belső erők munkavégzéséből származik; az üzemanyag (benzin) elégetésekor felszabaduló energia adja az autó mozgási energiáját. Kelemen Gabriella (Bp., Ságvári E. Gyak. Gimn,, II. o. t.) |