A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Amikor a tekercset lefékezzük, a vezetési elektronok tehetetlenségük következtében elmozdulnak a fémhez képest, és így áramot hoznak létre. A tekercs kerületének lassulása , így a tekercshez rögzített koordináta-rendszerben az elektronokra nagyságú tehetetlenségi erő hat.
A tehetetlenségi erő hatása ekvivalens egy olyan térerősség hatásával, amelyre innen A tekercs két végpontja között létrejövő feszültség amely a tekercsben áramot hoz létre. A galvanométeren a teljes lefékeződés ideje alatt töltés halad át, vagyis az áthaladó elektronok száma
Szalay Viktor (Várpalota, Thuri Gy. Gimn., IV. o. t.) Megjegyzések 1. A szabad elektronok mozgási energiája a tekercs vezetékén Joule hővé alakul. Így ha az energiamegmaradás törvényét használjuk fel a feladat megoldásában, az egyenletből indulhatunk ki, ahol az összes vezetési elektronok száma. A galvanométeren áthaladó töltések száma . , mivel a vezetési elektronok csak utat tesznek meg a vezetékhez képest. Így az összes vezetési elektronoknak csak -ed része halad át a galvanométeren, tehát Ezeket az összefüggéseket felhasználva az előbbi eredmények megkaphatók. Harsányi Gábor (Budapest, Radnóti M. Gyak. Gimn., III. o. t.)
2. Ha a tekercset pillanatszerűen állítjuk meg, akkor a vezetési elektronok sebességgel haladnak tovább, és így áramot hoznak létre ( a cm-enkénti vezetési elektronok száma). Az áram az idő függvényében exponenciálisan csökken az összefüggés szerint, ahol a tekercs önindukciós együtthatója. A galvanométeren áthaladó elektronok száma | |
Az áram időbeli változását vizsgálva megállapíthatjuk, hogy a fékezés pillanatszerűnek tekinthető, ha . esetén a lassítás megszűnése után gyakorlatilag azonnal megszűnik az áram, így a fékezés hatása elektromos tér jelenlétével helyettesíthető, és az Ohm-törvény használható, mint azt a megoldásban feltételeztük. Megyeri János (Budapest, József A. Gimn., IV. o. t.) dolgozata alapján |
|