A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A problémát legegyszerűbben az energiamegmaradás tételének felhasználásával oldhatjuk meg. Mindkét esetben a súrlódási erő ellen végzett munkát az autó teljes mechanikai energiájának csökkenése fedezi.
Legyen a fékút felfelé , lefelé ; és induljon az autó magasságból (l. az ábrát). A felfelé mozgó autó esetén: | | Az ábráról leolvasható, hogy tehát | | (1) | A lejtőn lefelé fékező autó esetén: | | ahol most , tehát | | (2) | (1) és (2)-ből a lejtő hajlásszöge a fékutak arányával kifejezhető: | | (3a) | innen A feladat számadataival adódik a lejtő hajlásszögére. Általában a fékutak aránya az összefüggés szerint függ a súrlódási együtthatótól és a lejtő hajlásszögétől. Mivel mindig teljesül, mindig teljesülnie kell a összefüggésnek is. Ha , a lejtőn lefelé haladó autó nem tud megállni.
Kárpáti Gábor (Kaposvár, Táncsics M. Gimn., II. o. t.) dolgozata alapján |
|