A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Koordináta-rendszerünk kezdőpontja legyen a labdát dobó játékos lábánál, az tengely vízszintes, az -tengely pedig függőleges.
A hajítási pályát leíró egyenletrendszer ( a kezdősebesség):
illetve a sebesség vizszintes és függőleges komponense:
Az (1) egyenletből a időt kifejezve és behelyettesítve megkapjuk a pálya egyenletét: | | (5) |
Először tegyük fel, hogy a labda pontszerű. A kosárnak a dobás síkjában levő két pontja: és . A labda felülről érkezik a kosárba, azaz az pont felett, és az pont alatt kell elhaladnia: | | (6) | és | | (7) | Ez a két egyenlőtlenség határozza meg, hogy milyen és értékek mellet lehet a kosárba beletalálni. A (6) és (7) egyenlőtlenség a következő egyenlőtlenségekkel ekvivalens:
Ezért szükséges, hogy (9) bal oldala kisebb legyen a jobb oldalnál, ebből a hajítás szögére kapjuk az alábbi szükséges feltételt: Másrészt amennyiben kielégíti ezt a feltételt, akkor meg lehet választani a kezdősebességet úgy, hogy a pontszerű labda ,,csont nélkül'' essék a kosárba. Ugyanis (10)-ből következik, hogy (9) bal oldala kisebb, mint a jobb oldal, így ekkor van olyan sebesség, amely kielégíti a (9) feltételt. Ilyen sebesség mellett a labda ,,csont nélkül'' esik a kosárba, hiszen a (8) feltétel is következik a (10) egyenlőtlenségből. Mivel a tangens függvény monoton növekvő, a dobási szög nagyobb kell, hogy legyen értéknél, ahol A terem magasságának meghatározásához a pálya legmagasabb pontjának koordinátáit kell kiszámítani a legkedvezőbb határesetben. A függőleges sebességkomponens a legmagasabb pontban nulla, azaz (4)-ből amit (2)-be helyettesítve kapjuk, hogy a terem magasságának nagyobbnak kell lennie, mint (ez a kifejezés nagyobb -nál, mivel ). Vizsgáljuk meg azt az esetet, amikor a labda sugara . A legegyszerűbben úgy vehetjük figyelembe a labda kiterjedését, hogy továbbra is pontszerű labdát véve, a labda pályasíkjában a kosár két szélső pontját sugarú körökkel helyettesítjük. Könnyen felírhatjuk a két kör egyenletét, és a hajítási szög és sebesség értéke határesetben olyan lesz, amelynél az (5) parabola mindkét kört érinti. A kapott negyedfokú egyenletrendszert azonban egzakt módszerrel nem tudjuk megoldani. Ezért feltételezve, hogy , és hogy és között nincs nagyságrendi különbség, közelítő megoldást keresünk. Ilyen feltételek mellett a labda pályája a kosárba esés pillanatában egyenessel közelíthető, amelynek vízszintessel bezárt szöge legyen .
Az ábra alapján de másképpen (3) és (4) szerint, az időt ismét (1) segítségével kiküszöbölve, feltételezve, hogy a labda koordinátája : | | (14) | (13)-ból és (14)-ből, továbbá az (5) pályaegyenletből megkapjuk a minimális hajítási szöget, amely a ,,csont nélküli'' találat határesetéhez tartozik: és a szükséges terem magasság a parabola csúcsmagasságának és a labda sugarának összege: | | (16) | Számolásunk közelítő, így nem csodálkozhatunk, hogy (15)-be -t helyettesítve, nem kapjuk meg a (10) egzakt eredményt. Megjegyzések. 1. A legtöbb megoldó megfeledkezett arról, hogy a sebeségkomponens a (14) egyenletben negatív szám (a labda már lefelé esik), de értelmezésünk szerint . 2. Egyetlen megoldó sem bizonyította be, hogy a (10) képletnek megfelelő szög valóban a legkisebb. Indoklás nélkül a megoldás természetesen nem teljes értékű. Azok a megoldók, akik jó eredményt hoztak ki, abból a helyes, de általuk nem indokolt állításból indultak ki, hogy a legkisebb szögben elhajított labda átmegy a kosár két szélső pontján. A megoldók többsége azonban abból a hamis feltevésből indult ki, hogy a leglaposabban induló pálya csúcspontja a kosár bal oldali szélső pontja lesz, és a jobb oldali pont alatt megy el a pontszerű labda. Eredményük természetesen hibás.
|