Feladat: 1107. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: átlagos
Megoldó(k):  Schmidt József 
Füzet: 1973/október, 91 - 92. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Impulzusmegmaradás törvénye, Munkatétel, energiamegmaradás pontrendszerekre, Közelítő számítások, numerikus módszerek, Feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1973/február: 1107. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

A puska elsütése előtt a rendszer nyugalomban van. A mozgásmennyiségek összegének az elsütést követő pillanatban is nullának kell lennie. Mivel az elhanyagolható tömegű rúd ekkor csak függőleges irányú erőt tud kifejteni, célszerű a mozgásmennyiségek függőleges és vízszintes összetevőire egyenleteket felírni. A vízszintes komponensekre:

0=MV+mvsinφ,
ahol V a puska elsütés utáni vízszintes sebessége. A függőleges, rúdirányú összetevőkre fennáll
0=MFVF+mvcosφ,
ahol MF a puska és az egész rendszert tartó Föld tömege. Mivel MF igen nagy, VF=0 és függőleges elmozdulással nem kell számolni. Az elsütés után a puska (1/2)MV2 mozgási energiával rendelkezik. Ez az energia teljes egészében helyzeti energiává alakul, miközben a puska tömegközéppontja h=l(1-cosα) magasságba emelkedik. Az energiamegmaradás szerint
(1/2)MV2=Mg(1-cosα).
Ebből és az első egyenletből
cosα=1-v22g(mM)2sin2φ.
Numerikusan:
cosα=1-8sin2φ.
Ez az összefüggés 30<φ<150 és 210<φ<330 esetén nem állhat fönn, ugyanis |cosα|>1 nem lehetséges. Az ilyen φ szögek esetében a puska egy bizonyos mozgási energiával rendelkezve a körpálya legfelső pontján átlendül Kiszámíthatjuk az átlendülés sebességét is. Az energiamegmaradás alapján
(1/2)MV2=Mg2+(1/2)MV12,
ahol V1 az átlendülés sebessége. Ebből
V1=104sin2φ-1[m/s]
az adott számértékek mellett.
 

 

A maximális kitérés és az átlendülés sebességét az ábrán tüntettük fel.
 

 Schmidt József (Esztergom, Dobó K. Gimn., II. o. t.)