A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás Az tömegre hat a súlyerő () és a kötél valamilyen nagyságú erővel. Gyorsulása A kötél tömege 0, ezért Newton II. törvényéből következik, hogy bármely darabjára ható erők eredője 0. Amennyiben a kötelet tartó csiga tehetetlenségi nyomatéka is elhanyagolható, a kötél az tömegű testet is erővel húzza. Másrészt a kötélre ható erők eredője csak akkor lehet 0, ha a csiga rá olyan erővel hat, melynek függőleges és vízszintes komponense is nagyságú (1. ábra). 1. ábra Az tömegű kocsi gyorsulása Tudjuk, hogy a kötél nyújthatatlan, tehát Az (1), (2), (3) egyenletrendszert az ismeretlen kötélerőre megoldva: | | (4) |
A két kocsiból és a kötélből álló rendszerre tehát hat (2. ábra): a csiga vízszintes irányban , függőleges irányban erővel, a Föld az súlyerővel (az -t a talaj nyomóereje ellensúlyozza). 2. ábra A rendszer tömegközéppontjának gyorsulása egyenlő a ható erők eredőjének és a rendszer tömegének hányadosával:
Az állandó erő hatására gyorsuló, 0 kezdősebességgel induló tömegközéppont egy, a vízszintessel szöget bezáró egyenest írt te (3. ábra) ahol
Prokopovitsch Ottó (Békéscsaba, Rózsa F. Gimn., II. o. t.) | II. megoldás. A tömegközéppont a két tömeget összekötő egyenesen van úgy, hogy azt arányban osztja. Geometriai meggondolásokból következik, hogy a kocsik mozgása közben a tömegközéppont egy, a 3. ábrán látható egyenesen mozog. (Feltettük, hogy az tömeg a csigától indul.) 3. ábra Az (1), (2), (3) egyenletrendszert -re megoldva kapjuk: Amíg az tömegű kocsi a utat megteszi, a tömegközéppont (Pitagorász tétele szerint) utat tesz meg. A két egyenletet elosztva a tömegközéppont gyorsulása | |
Hasenfratz Anna (Budapest, Fazekas M. Gyak. Gimn., II. o. t.) |
|