A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás. Legyen a vitorlásmodellek tömege , sebességük ütközés előtt és , ütközés után és . A mozgási energia hányada vész el, tehát
Az ütközési együttható definíció szerint
Második esetben az ütközés előtti sebességek és , az ütközés utániak és . Az ütközési együttható független az ütközés előtti sebességektől, így ekkor (2) alapján Az impulzusmegmaradás törvénye szerint , innen Megoldva a (3) és (4) által alkotott egyenletrendszert, az eredetileg álló modell sebessége a kezdetben mozgó modell sebessége
Fejes Gábor (Miskolc, Földes F. Gimn., II. o. t. ) | II. megoldás. Megoldható a feladat az ütközési együttható fogalmának felhasználása nélkül is. A mozgó modellel azonos irányban sebességgel mozgó koordinátarendszerből vizsgálva ugyanis a két modell azonos nagyságú, de ellentétes irányú sebességgel ütközik egymásnak, tehát mozgási energiájuknak ugyanakkora hányadát veszítik el, mint az első esetben. Ebben a koordinátarendszerben az ütközés előtti sebességek és , ütközés után és . Mivel ütközéskor az energia hányada vész el,
Áttérve a szélcsatornához rögzített koordinátarendszerre | |
Szolcsányi György (Budapest, I. István Gimn., III. o. t. ) | Megjegyzés. Többen feltételezték, hogy a vitorlásmodellek mozgásának sebességétől függetlenül az energiának mindig ugyanakkora hányada vész el. Ez a feltevés nem helyes, az ütközés utáni sebességekre az és értékeket adja. Az ilyen dolgozatok 1 pontot kaptak. |