A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. a) A részecske pályája az ütközés előtt és után egy-egy ferde hajítási pályaszakaszból áll.
Mivel ütközéskor a függőleges sebesség nem változik, ezért a teljes repülési idő . A részecske vízszintesen sebességgel utat tesz meg a falig idő alatt. Ütközéskor a sebesség vízszintes komponensének nagysága lett. Így a -be visszajutás ideje . Nyilván . Behelyettesítve
b) A mozgás két szakasza közül az ütközés utáni a hosszabb idejű, hiszen a részecske kisebb vízszintes sebességgel ugyanazt az utat teszi meg. Mivel az ütközés a részecske függőleges mozgását nem befolyásolja, így legmagasabban félidőben van, azaz az ütközés után. Ezután még ideig mozog vízszintes sebességgel, míg -be ér, így a csúcs távolságra van -től. Az előző eredmény felhasználásával a faltól való távolság | | ami csak -től és -tól függ. c) A kezdősebesség komponenseit a kezdősebesség nagyságával és a vízszintessel bezárt szögével kifejezve | | . Látszik, hogy akkor a legkisebb, amikor legnagyobb, azaz mikor a kilövési szög. Ekkor . (1) alapján kapjuk, hogy . Mivel értéke és között változhat, akkor minimális, ha . Ez a teljesen rugalmas ütközés esete. Ormos Pál (Szeged, Radnóti M. Gimn., III. o. t.)
|
|