A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A téglatest leszakadása előtt a vonat állandó sebességgel halad felfelé a lejtőn. Az húzóerő kompenzálja a nehézségi erő lejtő irányú komponensét és a súrlódási erőt: . A húzóerő teljesítménye . A leszakadás utáni pillanatban a szerelvény sebessége még , hiszen a sebesség nem változhat ugrásszerűen. A húzóerő teljesítményének állandóságából következik, hogy a húzóerő az elszakadás pillanatában is . Ekkor nek már csak egy része, szükséges a kisebb, tömegű szerelvény egyenletes sebességének fenntartásához. A két erő különbsége, gyorsítja a szerelvényt. Így a leszakadás utáni pillanatban a gyorsulás A sebesség növekedésével a húzóerő csökken, hiszen szorzatuk állandó, így a gyorsulás nagysága is csökken. A szerelvény sebessége a kezdeti -ről nő aszimptotikusan -ig, amikor a húzóerő éppen az tömegű test egyenletes sebességét biztosítja. Mivel a teljesítmény állandó, , így a kezdeti sebességgel kifejezhetjük értékét: Ezalatt a gyorsulás -ról -ra csökken. Horváthy Péter (Bp., Fazekas M. g. II. o. t. ) |
|