A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Mialatt a ,,'' teherautó megtesz utat, az ,,'' teherautó nyilván megtesz utat, ahol , illetve a , illetve sebességgel mozgó kocsik fékútja. A súrlódási erő fékezéskor . Ez úton, míg megáll, nyilván munkát jelent, melyet a kocsi mozgási energiája fedez, tehát | | (2) | Nyilván vagyis (1)-ből A féktávolságokat (2)-ből behelyettesítve és -t kifejezve | | Így | | Numerikusan kiszámítva m.
Takács László (Sopron, Széchenyi I. g. II. o. t.)
Megjegyzések. 1. Leírhatjuk a mozgást a ,,'' kocsihoz viszonyított koordináta-rendszerben is. (Herendi Ágnes)
2. Többen csak -t tekintették féktávolságnak, ami azt jelenti, hogy egy kocsi a mögötte levő ,,féktávolságán'' kívül van, ha egyszerre fékezve, a hátulsó nem fut az elsőbe. (A gyakorlatban természetesen igen lényeges szerepet játszik az idő, amennyivel később fékez a hátulsó kocsi, hiszen az első kocsi fékezésének észrevételéig, majd a fékezés kezdetéig egy bizonyos idő telik el.) természetesen csak akkor adja meg a ,,féktávolságot'', ha az elöl haladó kocsi sebessége kisebb, ellenkező esetben a ,,féktávolságot'' nullának tekinthetjük. |