A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Mivel az autó szimmetrikus tengelyterhelésű és négykerékmeghajtású, és mivel az autót a súrlódási erő gyorsítja, a maximális gyorsító erő , ahol az autó tömege és a súrlódási együttható. Ezért a maximális gyorsulás: . Ezzel a gyorsulással mozogva a 36km/óra=10m/ sec sebességet t=v/a=102sec alatt érjük el. Feltéve, hogy az autó valóban így mozgott, kiszámíthatjuk a gyorsítás teljesítményét. Ez akkor és csak akkor lesz egyenlő a motor teljesítményével, ha a kerék nem csúszik meg. Ha ez nem teljesül, akkor még ismernünk kell a kerék mindenkori kerületi sebességét is. A pillanatnyi gyorsítási teljesítmény: N=mgμv, ahol v pillanatnyi sebességet jelent. A pillanatnyi teljesítmény tehát egyenesen arányos a pillanatnyi sebességgel, és így az idővel is. Speciálisan, v=10m/sec esetén: N=9,6kp ⋅10 m/sec = 96 mkp/sec = 1,28 LE.
Babai László (Budapest, Fazekas M. gyak. g. I. o. t.)
|