A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Az ütközés előtt mozgó golyó sebességének iránya és a két golyó középpontjait az összeérés pillanatában összekötő egyenes közötti szög legyen .
Bontsuk fel a vektort két összetevőre az összeérés pillanatának megfelelő helyzetben. Az egyik összetevő mutasson a golyó középpontja felé, a másik legyen -re merőleges. A mozgások függetlenségének elve értelmében a két sebesség ,,hatását'' külön-külön vizsgálhatjuk, és a kapott eredményeket összegezhetjük. Ha az golyónak csak sebessége lenne, akkor centrális ütközés következne be, vagyis az golyó ,,átadná'' sebességét a golyónak, és megállna. Ha az golyónak csak sebessége lenne, a két golyó csak érintené egymást (súrlódás nincs). Tehát az golyó elveszíti a sebességét, és a sebességgel mozog tovább, a golyó sebessége pedig az erre merőleges lesz.
Szentai Judit (Budapest, Kanizsai D. Gimn., III. o. t.) Megjegyzés. Hasonló a helyzet akkor is, ha a golyók gurulnak (billiárd játék), de az egyéb súrlódásoktól eltekintünk. Ekkor a szögsebesség vektort ugyanúgy kell két összetevőre bontani, mint a sebességvektort, és az egyik komponens átadódik a golyónak, a másik pedig az golyó eredő szögsebessége lesz az ütközés után. |