A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Jelöljük -vel az állócsigán átvetett fonalban ható feszítőerőt. Ekkor mind az tömegű testre, mind a hengerre ható erők eredője a nehézségi erő és különbsége. Így, ha jelöli valamelyikük tömegét, akkor e test gyorsulása: Mivel a feladat szerint gyorsulás mindkét testre azonos, így is, tehát .
Az állócsigát lefelé erő húzza, így a mérleg egyensúlyának feltétele: . meghatározásához ismerni kell a henger tehetetlenségi nyomatékát: feltesszük, hogy tömör, egyenletes sűrűségű, ekkor , ahol a henger sugara. (Ez a geometriai tengelyre vonatkozó tehetetlenségi nyomaték.) Középpontja körüli forgásra a erő nyomatéka kényszeríti a hengert, más erőnek nincs e pontra nézve forgatónyomatéka. Így, ha a henger szöggyorsulása , . Keressünk kapcsolatot és közt. Mivel az tömegű test gyorsulása is , a henger oldalán a fonal felfelé gyorsulással gyorsul, így a hengerhez viszonyított gyorsulása . Tehát felhasználva a kerületi és a szöggyorsulás közti kapcsolatot:
Így
, ahonnan . Tehát , .
Vígh Piroska (Kiskunfélegyháza, Móra F. Gimn., IV. o. t.)
Megjegyzés: Az a kijelentés, hogy a súlypontra vonatkoztatva a ,,többi erőnek'' nincs forgatónyomatéka, szükségessé teszi megmondani, milyen erőkről van itt szó. Az egyik a nehézségi erő, ez nyilván a súlypontban támad. A másik az úgynevezett tehetetlenségi erő. Mi itt lényegében a henger forgására egy vele együtt nem ,,gyorsuló'' (inercia-) rendszerekben érvényes törvényt alkalmaztunk. Ez azonban csak akkor helyes, ha ún. tehetetlenségi erők létét tételezzük fel, amelyeket hozzávéve az effektíve ható erőkhöz, az inerciarendszerbeli törvények érvényben maradnak. Állandó gyorsulással mozgó rendszernél ez az erő a test súlypontjában támadó a gyorsulással ellentétes irányú) erő. Ezért tehát jogos az előbbi kijelentés. (Bővebben 1. K. M. L. XXI. kötet 3‐4. szám, 161‐166 old. 1960. nov.) |