A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A pilótára a Föld vonzásából eredő erő és a pilóta és az ülés között létrejött erő hat. E két erő eredője hozza létre a pilóta körpályán történő mozgásához szükséges centripetális erőt. Számítsuk ki az erőket a feladatban említett három esetben a egyenlet alapján.
A legfelső helyzetben a nagyságú centripetális erő, valamint a súlyerő egyirányú. Itt tehát irányát választva pozitívnak | |
A legalsó helyzetben és iránya ellentétes, ismét irányát választva pozitívnak , ugyanis a pilóta helyzetéből adódóan és is ellentétes irányú. Így .
Közbenső változatban és egymásra merőleges, Tehát merőleges helyzetű erők összegezését kell elvégezni: A repülőt egyensúlyozó erőről hasonlókat mondhatunk. A megfelelő erőt ‐ jelöljük -vel ‐ itt az előbbi képletekből helyettesítésével kapjuk, a erőt az aerodinamikus felhajtóerő szolgáltatja. | | Szabó Péter Pál, (Siklós, Táncsics M. gimn. III. o. t.)
Megjegyzés. Láthattuk, hogy a körpályán történő mozgáshoz szükséges centripetális erőt az aerodinamikus felhajtóerő szolgáltatja. Ha feltesszük, hogy a környező levegő nyugalmi állapotú, akkor a repülőre a körpálya bármely pontjában ható felhajtóerő a szárny homorú felülete felől a domború felé támad, és pusztán a repülő sebességétől függ. Azonos sebességgel tehát a repülő nem haladhat körpályán, ugyanis az alsó helyzetben az egyensúlyhoz szükséges felhajtóerő 2 -vel nagyobb, mint a felső helyzetben. Ezt az erőtöbbletet csak a gép sebességének növelésével lehet elérni. |
|