A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Ha a ,,modernebb'' rakétarepülőgép az első műhold 96 perces keringési idejének fele alatt akarja megkerülni a Földet állandó nagyságú sebességgel, ugyanabban a magasságban, akkor kerületi sebessége kétszeres lesz. Ehhez négyszer akkora centripetális erőre van szüksége. Ezt a Föld vonzása nem tudja biztosítani, tehát a repülőgép csak úgy maradhat meg pályáján, ha van rajta egy rakétahajtómű, melyet úgy működtetnek, hogy állandóan a Föld felé irányuló, a repülőgép súlyának 3-szorosával egyenlő erőt szolgáltasson. Azt, hogy az utas súlya mekkora, ,,vele együtt utazva'' állapítjuk meg. Ő azt észleli, hogy hat rá a Föld vonzóereje és a világűr felé mutató, a gravitációs erő 4-szeresével egyenlő centrifugális erő. Mindkettő az utas tömegével arányos (tömegerő). Az ilyen erőket nyilván nem tudja megkülönböztetni a gravitációs erőtől, tehát mondhatjuk, hogy utasunk súlya e két erő eredője, azaz a világűr felé mutató és akkora nagyságú erő, mint az ottani gravitációs erő 3-szorosa. Vizsgáljuk meg, hogy ez hányszorosa az utas földi súlyának! A műhold gyorsulását fogjuk meghatározni. Ha a műhold a Föld felszínén keringne, keringési ideje perc volna. Mivel másrészt (itt a pályasugár, a gravitációs állandó, a Föld tömege és a Föld sugara), mondhatjuk, hogy a pályasugár a keringési idő -ik hatványával arányos. Ebből numerikusan azt kapjuk, hogy a szóban forgó műhold -szoros földsugárnyira keringett. De akkor ott a gravitációs gyorsulás g volt. A rakétarepülőgépben tehát az utasok súlya -szerese a földinek.
Kugler Katalin (Bp., Apáczai Cs. J. gyak g. I. o. t.) és Treer Ferenc (Bp., Piarista g. I. o. t.) dolgozata alapján |