Feladat: 353. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: nehéz
Megoldó(k):  Antal Magdolna ,  Corradi Gábor ,  Magyar Gábor ,  Makai Endre ,  Szentai Judit 
Füzet: 1964/január, 39 - 40. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Egyéb körmozgás, Hajítások, Nyomóerő, kötélerő, Energiamegmaradás, Feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1963/március: 353. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

 

Legyen a tömegpont sebessége a K, D és A pontokban rendre vK, vD és vA. Határozzuk meg először vA nagyságát! A és B között a tömegpont parabolapályán mozog. Ez a mozgása vízszintes vA sebességű egyenesvonalú egyenletes mozgásból és szabadesésből tevődik össze. Ha a tömegpont t idő alatt teszi meg az A és B közötti útszakaszt, akkor
vAt=a,másrésztR=gt2/2.
Ezekből t-t kiküszöbölve kapjuk, hogy vA=a2g/2R.
vA ismeretében az energiamegmaradás tétele segítségével könnyen megkaphatjuk vK-t. K-ban és A-ban a mechanikai energiák egyenlők:
mvK2/2=mg(h+R)+mvA2/2, innen vA kiszámított értékének behelyettesítésével kapjuk, hogy
vK=2g(h+R)+a2g/2R.
Az A pontban a tömegpontra két erő hat: súlya és a pályanyomás reakcióereje PA. E két erő összege a centripetális erő:
mvA2/R=mg-PA,
innen (vA-t behelyettesítve)
PA=m(g-vA2R)=mg(1-a22R2).

 
 

A D pontban a pályanyomás nincs egyértelműen meghatározva, itt ugyanis ugrásszerűen változik. Nyilvánvaló, hogy amíg a tömegpont a KD szakaszon mozog, addig a pályanyomás 0. Mihelyt azonban a körpályára ér, a pályanyomás egyenlő lesz a centripetális erő reakcióerejével, nagyság szerint magával a centripetális erővel. (A D pontban a pálya függőleges, és így a nehézségi erő nem játszik szerepet.) Tehát a PD pályanyomás: PD=mvD2/R.
vD-t az energiatételből vK-hoz hasonlóan meghatározhatjuk:
mvD2/2=mgR+mvA2/2,
innen vA-t helyettesítve kapjuk, hogy
vD2=a2g/2R+2Rg,és ígyPD2=mg(a2/2R2+2).
A D pontban a pályanyomás tehát ugrásszerűen megnő 0-ról PD-re.
 
 Szentai Judit (Budapest, Kanizsay D. g. II. o. t.)
 
Megjegyzések: 1) Abból, hogy a PA0, a feladat megoldhatóságára az aR2 szükséges feltételt kapjuk. A K. M. L. XXVI. 2. számában megjelent cikk alapján könnyen beláthatnánk, hogy ez a feltétel elégséges is, mert a pályanyomás nagysága monoton csökken.
 
 Magyar Gábor (Sopron, Berzsenyi D. g. III. o. t.)
 
2) Az energiatétel felhasználása nélkül is megoldhatjuk a feladatot olymódon, hogy a körpályát elemi lejtők összegének fogjuk fel, és ezeken a lejtőkön egyenletesen gyorsuló mozgással számolunk.
 
Corradi Gábor (Győr, Czuczor G. g. III. o. t.)