Feladat: 275. fizika feladat Korcsoport: 16-17 Nehézségi fok: átlagos
Megoldó(k):  Bender Levente ,  Bor Pál ,  Treer Ferenc 
Füzet: 1963/február, 92 - 93. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Egyenletes mozgás (Egyenes vonalú mozgások), Feladat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1962/október: 275. fizika feladat

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

 
 

Egy adott időpillanatban a csónakok az A ill. B pontban vannak. t idő múlva pedig A' ill. B' pontban. Mivel egyenletes va=v1+u és vb=v2-u sebességgel haladnak, ezért AA'=vat és BB'=vbt. AB és A'B' egyenesek metszéspontja legyen P.
AA'P és BB'P háromszögek hasonlóak, mert a megfelelő szögek egyenlők. Ekkor azonban megfelelő oldalaik és magasságvonalaik aránya egyenlő:
xd-x=AA'BB'=vatvbt=vavb,ahonnan:x=dv1+uv1+v2.
Vagyis a P pont távolsága a csónakok pályájától független az időtől, és mivel rajta van a rögzített AB egyenesen, ezért P valóban az egész mozgás alatt nyugalomban marad. Ezt a pontot pedig az jellemzi, hogy a csónakokat összekötő egyenest mindig a parthoz viszonyított sebességek arányában osztja.
 
Disszkusszió:
1. Ha va és vb iránya ellentétes, akkor a P pont a két csónak pályája között lesz.
2. Ha valamelyik csónak eredő sebessége nulla, akkor természetesen az lesz a P pont, amelyben a csónak tartózkodik.
3. Ha va és vb egyező irányú, akkor is létezik olyan P pont, amely AB egyenesen nyugalomban van, most azonban a két pályán kívül, a kisebbik sebességűvel egyező oldalon.
4. Ha va és vb iránya és nagysága is egyenlő, akkor a csónakokat összekötő egyenesek párhuzamosak.
 
Bor Pál (Szeged, Ságvári E. g. II. o. t.) és
Bender Levente (Bp., József A. g. II. o. t.)
dolgozata alapján.

 
Megjegyzések: 1. Ha a képletbe v1-et és v2-t ill. u-t megfelelő előjellel helyettesítjük, akkor természetesen az egyes pályáktól való távolságot is előjelesen kapjuk, ahol ez az előjel jelzi, hogy P a pályaegyenes melyik oldalán van.
2. Treer Ferenc P helyzetének a folyó sebességétől való függését is vizsgálta.