A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Vontatáskor sem a vontató, sem a vontatott autó sebessége nem egyenletes, úthibák stb. miatt, aminek az a következménye, hogy a vontatókötél hol feszes, hol laza. Vizsgáljuk meg, milyen erő hat a kötélben akkor, amikor az első kocsi gyorsul és a kötél éppen feszes. A vontatott kocsi ebben az esetben körülbelül egyszerre gyorsul az első kocsival, és a kötélben ható erő megváltozása körülbelül ugyanúgy zajlik le, ahogy a vonató kocsi gyorsítása történik. Ebben az esetben a drótkötél és a műanyag kötél használhatósága között lényeges különbség nincs. Egészen más a helyzet akkor, amikor az első kocsi gyorsításának kezdetén a kötél laza. Ebben az esetben a kötél megfeszülésének pillanatában a két kocsi sebessége különböző. A kötél rugalmasságától függ, hogy mennyi idő áll rendelkezésre a sebességek kiegyenlítésére. Ha a kötél nagyon "erős'', akkor viszonylag rövid, ha kevésbé erős, de rugalmas, akkor viszonylag hosszabb idő múlva kell a két autó sebességének egyenlőnek lennie. Mivel a sebességváltozás értéke mindkét esetben ugyanakkora, de a merev kötél esetében rövidebb idő alatt kell a sebességváltozásnak bekövetkeznie, azért ekkor a gyorsulás nagyobb lesz, azaz nagyobb erők fognak hatni. Kevésbé rugalmas kötél esetében tehát sokkal erősebben fog rángatni a vontató kocsi; ezért célszerűbb a rugalmasabb műanyag kötelet használni. |