A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Egy tőlünk távolodó vagy hozzánk közeledő hangforrás hangját általában nem halljuk ugyanolyan hangmagasságúnak, mint a hangforrással együtt mozgó megfigyelő. Ezt a Doppler-effektusnak nevezett jelenséget az okozza, hogy a hangmagasságot az azonos időközönként kibocsájtott ,,hangimpulzusok'' ismétlődési sűrűsége határozza meg, és mivel az egyes hangimpulzusok nem azonos utat tesznek meg a hangforrástól az észlelőig, az észlelések közötti idő eltér a kibocsájtások között eltelt időtől. Vezessünk le először egy olyan általános összefüggést, amely megadja a kibocsájtott és az észlelt hangmagasságok közötti kapcsolatot. Jellemezzük a hangmagasságot a hang frekvenciájával (jele , egysége ), amely az időegység alatti hangrezgések számát adja meg. Nyilvánvalóan két szomszédos ,,hangimpulzus'' vagy ,,hangrezgés'' között éppen idő telik el. Feladatunknak megfelelően legyen nyugalomban a megfigyelő és távolodjon tőle sebességgel a hangforrás. (A megfigyelő a hangforrás által befutott egyenes pálya mentén áll.) Tegyük fel, hogy a hangforrás sebességével párhuzamos, azzal egyirányú sebességű szél is fúj. A hangsebesség a nyugvó levegőben . Legyen a hangforrással együtt utazó megfigyelő (pl. a jármű vezetője) által hallott hang frekvenciája , az út mentén álló észlelő által hallott hangé . ismeretében kiszámítjuk -et. Tekintsünk két egymást követő ,,hangimpulzust''. Mérjük az időt attól a pillanattól, amikor az első keletkezett. A második impulzus keletkezési időpontja éppen a hangforrás ismétlődési ideje, . Legyen a hangforrás és az észlelő távolsága a nulla időpillanatban . Jelöljük a két hangimpulzus meghallásának pillanatát -gyel és -vel. Az első impulzus pontosan utat fut be a kibocsájtástól az észlelésig (hiszen az észlelő áll): mivel a hang terjedési sebessége a levegőhöz képest , a földhöz viszonyítva . A hangforrás sebessége , így a két impulzus kibocsájtása közben -lal távolodott az észlelőtől. A második impulzus útja , kibocsátása és észlelése között eltelt idő Így az észlelő által hallott ismétlődési idő az előbb kapott , értékek felhasználásával Ezt a képletet akartuk levezetni. Ez az összefüggés érvényes negatív , azaz a hangforrás sebességével ellentétes irányú szél esetére is. Behelyettesítve az feltételt, és értékétől függetlenül adódik, azaz úgy tűnik, hogy a feladatban leírt jelenség nem valósulhat meg. Próbálkozzunk azonban behelyettesítésével. A eredmény szélmentes esetben Ez azt jelenti, hogy a jármű felénk közeledik, sebessége pedig éppen a hangsebesség kétszerese. Most már megérthetjük az összefüggés fizikai jelentését is. A jármű elhagyja a saját hangját, az egyes hangimpulzusok pedig fordított sorrendben érkeznek a megfigyelőhöz, mint a kibocsátási sorrend. A frekvenciák reciprokai az impulzusközök, ezek előjelet váltanak. Sőt, amikor a hangot halljuk, a jármű már elhaladt mellettünk, vagyis már távolodik tőlünk. A feladatban leírt helyzet tehát elképzelhető: a tőlünk kétszeres hangsebességgel távolodó repülőgépen levő hangforrás korábban kibocsátott hangját ugyanolyan hangmagasságúnak halljuk, mint a pilóta.
Megjegyzés. A feladat megoldása úgy is elképzelhető, hogy a gépjármű vezetője nem közvetlenül hallja a sziréna hangját, hanem valamely, az út mentén alkalmasan elhelyezett falról visszaverődve. Makai Gábor (Kiskunhalas, Szilády Á. Gimn. I. o. t.) |