A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A motor által kibocsátott hanghullámok az oszlopokról visszaverődnek és a motoros a motor hangjával együtt a visszavert hangot is hallja. Egyszerűség kedvéért tételezzük fel, hogy az oszlopok téglalap keresztmetszetűek. Ekkor a motoros az egyes oszlopokról visszavert hangot csak bizonyos helyzetekben hallja.
Nevezetesen az ábrán látható esetben olyan pontban, amelyre (-re vonatkozólag) szimmetrikusan elhelyezkedő pontból a motoros ugyanannyi idő alatt ér -be, mint az oszlopról visszaverődő hanghullám. Ilyen helyzet minden oszlopnál található, tehát ezek a helyzetek egymástól m távolságra vannak, így a motoros az erősödést | | időközönként hallja. Goda Éva (Gyöngyös, Berze Nagy J. Gimn., I. o. t.) és Török Zsuzsanna (Zalaegerszeg, Zrínyi M. Gimn., I. o. t.) dolgozata alapján Megjegyzések. 1. A szóbanforgó helyzetnek -től való távolságát a következő módon határozhatjuk meg. Jelöljük a motoros sebességét -vel, a hang terjedési sebességét -vel, továbbá a motorkerékpár pályájának az oszloptól mért távolságát -vel. Ekkor a motoros az távolságot idő alatt, a hang pedig az útvonalat idő alatt teszi meg. (A Pitagorasz‐tétel szerint .) A egyenletből 2. Ha az oszlopok pl. kör keresztmetszetűek, akkor a motorkerékpáros minden helyzetben hall visszavert hangot, de a hang erőssége periodikusan változik, a periódusidő s.
|