|
Feladat: |
F.1979 |
Korcsoport: 18- |
Nehézségi fok: - |
Megoldó(k): |
Bajusz F. , Baksai R. , Bezdek A. , Binzberger G. , Bodó Z. , Déri A. , Fehér J. , Fried M. , Gáti T. , Gelencsér Zsuzsa , Gémes Margit , Homonnay G. , Horváth Erzsébet , Horváth O. , Hujter M. , Husvéti T. , Ivanyos G. , Jónás B. , Kiss b. , Knébel I. , Kóczy Annamária , Koltay K. , Kozma A. , Lovász A. , Lugosi E. , Major Z. , Márkus G. , Nagy I. , Rákos Éva , Réthy I. , Réti Z. , Seress Á. , Soukup L. , Surján P. , Szabó K. , Tornóci L. |
Füzet: |
1975/december,
206 - 209. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Számsorozatok, Feladat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1975/március: F.1979 |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A sorozat képzési szabálya alapján világos, hogy ha nemcsak , hanem még értékét is megadjuk, akkor már a sorozat tagjai egyértelműen meg vannak határozva. Nem adhatjuk meg azonban tetszés szerint értékét, hiszen megválasztásával biztosítanunk kell, hogy a sorozat tagjai pozitívak legyenek. Azt kell megmutatnunk tehát, hogy ez a követelmény -et egyértelműen meghatározza. Jelöljük -et -szel, és nézzük meg néhány értékére, hogy milyen feltételt jelent -re az alapkövetelmény: | | Közben megfigyelhettük, hogy együtthatóinak az előjele változik, és ugyanezek az együtthatók lépnek fel a következő tag konstansaként, vagyis ahol , , , , , . Ezekre a számokra teljesül a összefüggés, állítsuk elő ennek alapján az egész sorozatot. Megmutatjuk, hogy ha a sorozatot a kezdőértékek és a (2) összefüggés alapján határozzuk meg, akkor az sorozat minden tagjára teljesül (1). Már láttuk, hogy (1) igaz , mellett. Tegyük fel, hogy valamilyen szám mellett már beláttuk, hogy (l) teljesül minden indexre. Akkor ebből és a képzési szabályból következik, hogy
ami (2) alapján valóban (1) alakú. Mivel , (2)-ből következik, hogy mellett . Így az feltételből az következik, hogy , az feltételből pedig az, hogy . Jelöljük a hányadost -nel, akkor Azt kell megmutatnunk, hogy (3) egyértelműen meghatározza értékét. (2) szerint | | A továbbiakban elég ennyit tudnunk a sorozatról, és azt, hogy , hiszen ezzel a sorozat már egyértelműen meg van határozva.
A számokra (3) rendre a , , nyílt intervallumokat engedi meg szóbajöhető értékeire. Ezek az intervallumok tartalmazzák egymást, szokásos kifejezéssel élve: egymásba vannak skatulyázva. Akárhányat sorolunk is fel közülük, a legutolsó mindig a legrövidebb, benne van mindegyik korábbiban, elég tehát -ről azt megkövetelni, hogy abban legyen benne. (Ezeket az intervallumokat és a sorozat képzési szabályát szemlélteti az ábra.) Jelöljük az egyenlet pozitív gyökét -vel: . Mivel és az függvény mellett monoton fogy, azaz Hasonlóan a egyenlőtlenségből a egyenlőtlenséget kapjuk, ebből pedig a egyenlőtlenséget. Tehát a sorozat páratlan indexű tagjaiból álló részsorozata monoton nő, és a tagok kisebbek -nél, a páros indexű tagok részsorozata pedig monoton fogy, és a tagok nagyobbak -nél. Emiatt (3) teljesül az számra, azt kell még megmutatnunk, hogy másra nem teljesülhet. Tudjuk, hogy sorozat monoton fogy és tagjai pozitívak. Megmutatjuk, hogy ez a sorozat -hoz tart. Ebből már következik állításunk, hiszen ha volna olyan szám, amelyre teljesülne (3), akkor a sorozat minden tagja nagyobb volna a pozitív -nél, ami miatt nem lehet. Mivel | | készen is vagyunk, ha belátjuk, hogy itt a számláló értéke mindig , hiszen a nevező a nyilvánvaló egyenlőtlenség miatt tart végtelenbe. A sorozat tagjaira
teljesül, tehát , így miatt a sorozat minden páratlan indexű tagja -gyel egyenlő. Mivel fenti alakjában éppen ezek állnak a számlálóban, a bizonyítást ezzel befejeztük.
Megjegyzés. Általában ha egy sorozatról tudjuk, hogy a páratlan indexű tagjainak részsorozata monoton nő, a páros indexűeké pedig fogy, és a különbség -hoz tart, akkor a sorozat konvergens. A megoldók többsége erre az állításra hivatkozva bizonyította, hogy a (3) feltételnek egy és csakis egy megoldása van. Ebből a "csak egy'' rész a feltétel következménye, mint azt megoldásunkban is láttuk, a "legalább egy'' rész pedig szervesen kapcsolódik a valós szám fogalmához. Tekintve, hogy az analízis alapfogalmainak jelenleg használt középiskolai bevezetése nagymértékben támaszkodik a szemléletre, ez a tétel nem szerepel a tananyagban, ezért bizonyítottuk a (3) feltételnek eleget tevő szám létezését e tétel felhasználása nélkül (ami különben nem került különösebb fáradságba, hiszen ez az az esetünkben explicit megadható volt).
|
|