A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A mozdony a szerelvényt legfeljebb akkora erővel tudja húzni, amekkora a mozdonyra ható súrlódási erő (maximális nagysága). Ugyanis Newton III. törvénye értelmében a szerelvény a mozdonyra szintén nagyságú (ellenkező irányú) erőt gyakorol, s ha a mozdonyra nem hat nagyságú súrlódási erő, a mozdony kerekei megcsúsznak. Eszerint a mozdony a szerelvényt legfeljebb erővel tudja húzni. Egy vagon egyenletes mozgatásához gördülőellenállás mellett erő szükséges. Ezért a mozdony után legfeljebb kocsit lehet kapcsolni.
Végvári István (Esztergom, I. István g. I. o. t.)
Megjegyzés. A valóságban a mozdony ennél jóval kevesebb vagon vontatására képes. Ugyanis indításkor, gyorsításkor, hegynek felfelé jóval nagyobb húzóerőt kell kifejtenie, emellett a közegellenállással, valamint a mozdonyra ható súrlódási erő csökkenésével (időjárás) is számolni kell.
Somorjai Árpád (Esztergom, Balassa B. ált. isk. 8. o. t.) |