A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. I. megoldás: Képzeljük a vonat útját fordított irányban; ekkor a gyorsulást -val, az eredeti kezdősebességet -vel jelölve, a kérdéses útszakasz , a vonat egész útja . (Általában egyenletesen gyorsuló mozgás esetén, ha .) Így , tehát , ebből ; vagyis a körpálya része.
Hirka András (Pannonhalma, Bencés g. II. o. t.)
II. megoldás: A vonat egyenletesen lassul, eszerint valamilyen állandó erő hat rá, mely munkát végez. Legyen a körpálya első felén végzett munka , a hátralevő szakaszon . A munkatétel alapján (a kezdősebességet most is -vel jelöljük), . Másrészt a szereplő útszakaszok hosszát és -vel jelölve: , , tehát . Ez azt jelenti, hogy a hátralevő út a félkör -a, vagyis az egész körpálya része.
Mészáros György (Bp., Piarista g. II. o. t.)
III. megoldás: Tudjuk, hogy a sebességváltozás egyenesen arányos a hozzátartozó idővel: , ebből . kezdősebességű egyenletesen gyorsuló mozgás esetén az egyenlő időközök alatt megtett utak úgy aránylanak egymáshoz, mint a páratlan számok. Ha az első időközt -nek választjuk akkor a második és harmadik együtt , tehát , ebből , a körpálya része.
Corradi Gábor (Győr, Czuczor G. g. II. o. t.)
|