A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Feltételezzük, hegy a súlyt tartó rendszer tökéletesen rugalmas így, amikor a középen halad át a kocsi, a súly sebességének irányát a fonál rugalmas ütközéshez hasonlóan megfordítja. Ezért a kocsi sebességveszteség nélkül folytathatja mozgását a csiga túlsó oldalán. (Ha a rendszer nem volna tökéletesen rugalmas, a súly sebességét részben a kocsi lendületének kellene visszafordítania. Ezért az impulzus tételnek megfelelően a kocsi sebessége ugrásszerűen csökkenne.)
A mozgás egyenletesen gyorsuló szakaszokból áll. A gyorsulás nagysága állandó: a súlyra ható nehézségi erő mozgatja a súlykocsi rendszert. Ezért a súly gyorsulása irány szerint is állandó, mindig lefelé mutat. Ez vagy úgy mutatkozik meg, hogy lefelé haladva sebessége növekszik, vagy úgy, hogy felfelé haladva sebessége csökken. A kocsi gyorsulása ezek szerint mindig a csigák felé mutat, így ha a kiindulási helyzetből való mozgása irányát vesszük pozitív iránynak, gyorsulása középen áthaladva előjelet (irányt) vált, majd visszalendülve az indulási oldalra ismét pozitív lesz. Ha tehát az egész rendszer tökéletesen rugalmas és a súrlódási stb. erők elhanyagolhatóak, a mozgás periodikus lesz. Szélső helyzetből ( ill. ) a középig , vagy visszafelé az út megtétele ugyanannyi ideig tart, és hasonlóan megy végbe, mert a gyorsulás állandó, és sebességveszteség nincs.
Szidarovszky Ferenc (Bp., Fazekas M. g. II. o. t.) dolgozata alapján |
|