|
Feladat: |
38. fizika feladat |
Korcsoport: 16-17 |
Nehézségi fok: átlagos |
Megoldó(k): |
Bollobás Béla , Góth László , Hunyadi K. , Kullmann L. , Mészáros Kornélia , Mezei Ferenc , Molnár Emil , Puha Katalin , Szidarovszky Ágnes |
Füzet: |
1960/szeptember,
42. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Csúszó súrlódás, Nyomóerő, kötélerő, Egyéb csiga, Feladat |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1960/január: 38. fizika feladat |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. (a) Jelöljük a téglákat felülről kezdve lefelé , ill. -vel. Legyen tömege , tömege . és között , és között a súrlódási erő. Ez az erő nemcsak a középső téglát tartja vissza, hanem Newton III. törvénye szerint téglára is ugyanakkora, ellentétes irányú erő lép fel, amely a csigán átvetett kötélen keresztül áttevődik -re is. -nek ezeket az erőket kell legyőznie. Összesen tehát . Ha , .
Molnár Emil (Győr, Révai M. g. III. o. t.) | Az (a) és (c) pontra az energiamegmaradás törvénye alapján is válaszolhatunk. Vizsgáljuk meg a munkavégzést hosszúságú úton történő erőkifejtés után. és között az erő , a relatív elmozdulás . és tégla között az erő , a relatív elmozdulás . A végzett munka , így .
Bollobás Béla (Bp., Apáczai Csere J. g. III. o. t.) | (b) Ha a csiga tengelyét állandó sebességgel húzzuk, akkor ha , és tégla tetszőleges sebességgel mozoghat, de sebességük összege mindig a húzás irányában. A csiga tengelyét erővel kell húzni. Mindkét kötélvégen erő hat. A felső tégla a rá ható erőt az érintkezési felületen át közli a középső () téglával, így arra erő hat, annyi, mint és között a súrlódási erő. (Megjegyzendő, hogy indításkor kialakulhat olyan állapot is, hogy csak a felső tégla mozog sebességgel.) Ha , akkor a két tégla együtt mozog. A mozgatáshoz szükséges erő: . Ha , a felső tégla mozog sebességgel, a középső nyugalomban marad. . A felső kötélen ható erő egyenletes mozgásban tartja -t, de a -re ható reakcióereje , így az alsó tégla nyugalomban marad.
Puha Katalin (Győr, Kazinczy g. II. o. t.) |
|
|