A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Jelöljük a vonat összes súlyát -mel, másodperczenkénti sebességét -vel, a lejtő hajlásszögét -val, a súrlódási coefficienst -nal, az akadályokat legyőző erőt -gyel, a lóerők számát -vel. Miután a vízszintes síkpályán az akadályt csupán a súrlódás képviseli, mely a tömeg és a súrlódási coefficiens szorzata, azért minthogy továbbá a hatásképességet lóerőkben úgy kapom meg, ha a másodperczenként végzett és méterkilogrammokban kifejezett munkát elosztom -tel, lesz tonna, ; lévén, a helyettesítés után Mikor a vonat a lejtőn fölfelé halad, két erőt győz le, az egyik a föld nehézsége , a másik a súrlódás ; azonban s így A vonat hatásképességét mindig a egyenlet fejezi ki, hol a vonat másodperczenkénti sebessége. Ha lóerő és talált értékét ezen egyenletbe helyettesítjük, úgy vagyis óránként km. Ez lesz a vonat maximális sebessége. A számítás mutatja, hogy szög kicsinysége miatt , vehető minden nagyobb hiba nélkül.
A feladatot még megoldották. Erdős A., Groffits G., Goldziher K., Kármán T., Kornis Ö. |