|
Feladat: |
1981. évi Kürschák matematikaverseny 1. feladata |
Korcsoport: 16-17 |
Nehézségi fok: nehéz |
Megoldó(k): |
Bali János , Dósa György , Gellér János , Király Zoltán , Magyar Ákos , Nacsa János , Simonyi Gábor , Szabó Endre , Szenes András , Tardos Gábor |
Füzet: |
1982/február,
50 - 53. oldal |
PDF | MathML |
Témakör(ök): |
Geometriai egyenlőtlenségek, Háromszögek nevezetes tételei, Négyszögek geometriája, Háromszög-egyenlőtlenség alkalmazásai, Gömbi geometria, Kürschák József (korábban Eötvös Loránd) |
Hivatkozás(ok): | Feladatok: 1982/február: 1981. évi Kürschák matematikaverseny 1. feladata |
|
A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Megoldás. Mielőtt a tulajdonképpeni megoldásra térnénk, megjegyezzük, hogy a feladat szövege nem zárja ki, hogy a pontok közül több, akár mind az egy egyenesre essék, sőt a bizonyítandó egyenlőtlenség még akkor is érvényes, ha több pont egybeesik. Ha egy és pont egybeesik, akkor a (zárt) szakaszon a pontot értjük, a hossza pedig . A háromszög-egyenlőtlenség továbbra is érvényes a következő alakban: a tetszés szerinti , , pontokra és itt abban az esetben érvényes az egyenlőség jele, ha az szakasz pontja.
1. ábra A feladatra térve, annak állítását az említett legáltalánosabb értelmezés mellett bizonyítjuk. Két esetet különböztetünk meg. Az első, ha a , , pontok között van kettő, mondjuk és , amelyekre az és szakaszoknak van egy közös pontja (1. ábra.) Ez más szóval azt jelenti, hogy konvex négyszög, amely egyenes szakasszá is fajulhat, ha a négy pont egy egyenesen van, vagy háromszöggé, ha három pont egy egyenesen van; esetleg két szomszédos csúcs egybeesik. Ilyenkor -re és -ra alkalmazva a háromszög-egyenlőtlenséget Itt így a két egyenlőtlenség megfelelő oldalait összeadva azt nyerjük, hogy Bárhol fekszik is az pont, -re és -re alkalmazva a háromszögegyenlőtlenséget Az utolsó három egyenlőtlenség megfelelő oldalait összeadva a bizonyítandó összefüggést kapjuk. Az olyan eseteket kell még megvizsgálnunk, amelyekben bármely kettőt jelenti is és a , , pontok közül, -nak és -nek nincs közös pontja. Ez esetben mind az 5 pont különböző, és sem , sem , sem nem párhuzamos -vel. Ha ugyanis és , vagy és , vagy és , vagy és egybeesnék, vagy ha és egy irányban párhuzamos volna, akkor -nak és -nek volna közös pontja, az első négy esetben éppen az egybeeső pontpár. A , , pontok közül legalább kettő az egyenesnek ugyanarra a partjára vagy az egyenesre esik. Jelöljük ezek közül a távolabbit, illetőleg a legtávolabbit -vel, a másikat -val, ha pedig is erre az oldalra esik, az legyen az egyeneshez legközelebbi. Ekkor a egyenes belső pontban metszi az szakaszt, mert különben vagy konvex négyszög volna, s így átlóinak volna közös pontja.
2. ábra Ha , , nincs egy egyenesen, feltehetjük, hogy a egyenes elválasztja -t és -et (2. ábra). Ekkor az háromszög tartalmazza (belsejében vagy a határán) -t. és metszéspontját jelöljük -sel. Alkalmazzuk a háromszög-egyenlőtlenséget az háromszögre (ez nem elfajuló, mert nincs a egyenesen), és -re: Itt A két egyenlőtlenség megfelelő oldalait összeadva, figyelembe véve a két egyenlőséget és mindkét oldalról elhagyva a távolságot, azt kapjuk, hogy (Mivel az egyik esetben nem állhat fenn egyenlőség, így az összeadással keletkezett egyenlőtlenségben sem.) Alkalmazzuk a háromszög-egyenlőtlenséget -re és -re: Az utolsó három egyenlőtlenség megfelelő oldalait összeadva ebben az esetben is a bizonyítandó egyenlőtlenséget kapjuk. Ezzel a feladat állítását bebizonyítottuk. Megjegyzések. 1. A bizonyítás során a háromszög-egyenlőtlenség következő két következményét bizonyítottuk be és használtuk fel: a) Konvex négyszög átlói hosszának az összege nagyobb, mint két szemközti oldal hosszának az összege. b) Ha az háromszög tartalmazza a pontot, de különbözik -tól, akkor Mindkét állítás igaz elfajuló sokszögekre is, ha ,,nagyobb'' helyett ,,nagyobb vagy egyenlőt'' mondunk. Az első állításban, ha két szomszédos csúcs egybeesik, akkor az ebből a pontból a másik két pontba vezető szakaszok szemben fekvő oldalaknak számítanak, de egyben ezek a négyszög átlói is. Így ha ezt a két szemben fekvő oldalt vesszük, akkor egyenlőség áll fenn. (Ha a másik két szemben fekvő oldalt tekintjük, azok közül az egyik hosszúságú, s így a háromszög-egyenlőtlenséget kapjuk.) A bizonyítást elemezve láthatjuk, hogy még egy esetben áll fenn egyenlőség: ha a négy pont egy egyenesen van, a szemközti oldalpárnak tekintett két szakasz egyirányú és van közös pontjuk. Mindkét alakzat a második állítás elfajuló esetének is tekinthető: az előbbi annak a fönt kizárt esetnek, ha egybeesik -val, a második pedig annak, amikor a háromszög csúcsai egy egyenesen vannak, továbbá és a szakasz pontjai. A bizonyítást elemezve látható, hogy csak ezekben az esetekben állhat fenn egyenlőség. 2. Nézzük meg, a feladat állításában mikor állhat fenn egyenlőség. Láttuk, hogy a bizonyítás második részében ez nem következhet be, mert az első rész-egyenlőtlenségben nem állhat fenn egyenlőség. A bizonyítás első részében a négyszögre vonatkozó egyenlőtlenségben akkor áll fenn egyenlőség, ha és egybeesik (ettől nem lényegesen különböző eset, ha és esik egybe) vagy ha és egy egyenesnek két egyirányú szakasza, amelyeknek van közös pontjuk (a hosszúságú szakaszt minden szakasszal párhuzamosnak és egyirányúnak tekintjük). A további két egyenlőtlenségben akkor lesz az egyenlőség jele érvényes, ha a szakasznak, pedig a szakasznak pontja. Ha és egybeesik, akkor az utolsó előtti követelmény helyzetétől függetlenül teljesül, így akkor lesz a feladat állításában az egyenlőség jele érvényes, ha a szakasz -n túli meghosszabbításán van. Egyik lehetőségnek azt kaptuk tehát, hogy és egyike a háromszög egyik csúcsával esik egybe, a másik pedig a szemközti oldalszakasz pontja.
3. ábra Ha és egy egyenesen van, akkor az utolsó két követelmény akkor és csak akkor teljesül, ha is ezen az egyenesen van, továbbá és a másik három pont közti két, közös belső pont nélküli szakasz egyikének, ill. másikának pontja (3. ábra). 3. Általánosan igaz, hogy ha és egy sík pontjai, akkor az -k közti szakaszok és a -k közti szakaszok hosszának összege nem nagyobb, mint az összes távolságok összege. -re a háromszög-egyenlőtlenséget kapjuk; az eset bizonyítása volt a kitűzött feladat. Nagyobb értékek esetére egy hasonló jellegű bizonyítási kísérlet áttekinthetetlenné válnék. A gömb már több lehetőséget kínál a rá vonatkozó megfelelő állítás bizonyítására. Ez után a sugár minden határon túli növelésével látható be, hogy az állításnak a síkban is igaznak kell lennie. Ennek a részleteibe azonban nem bocsátkozunk bele. |
|