Feladat: Gy.3032 Korcsoport: 14-15 Nehézségi fok: átlagos
Megoldó(k):  Megyeri Csaba 
Füzet: 1997/január, 17 - 18. oldal  PDF  |  MathML 
Témakör(ök): Szöveges feladatok, Oszthatóság, Gyakorlat
Hivatkozás(ok):Feladatok: 1996/január: Gy.3032

A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre.

Vizsgáljuk meg, hogyan változik egy-egy lépés során a perselyekben található érmék számának 10-zel való osztási maradéka. Amikor kilenc perselyből egyet-egyet kiveszünk és a tizedikbe tesszük, ez a maradék mindegyik persely esetén 1-gyel csökken; a másik típusú lépésnél viszont éppen fordítva, 1-gyel nő. A lényeg az, hogy a maradékok ugyanúgy változnak: mindegyik vagy nő, vagy csökken 1-gyel.
Tegyük föl, hogy sikerült elérnünk, hogy bármely két perselyben különböző az érmék száma. Kezdetben a maradékok: 1, 2, 3, 4, 4, 5, 5, 1, 2, 3; vagyis ötféle maradék szerepelt, és mindegyik pontosan kétszer. Az előbbiek miatt ez a végső állásra is igaz lesz.
Vizsgáljuk meg, hogy ekkor összesen legalább hány érmének kell a perselyekben lennie! Az azonos maradékot adó perselyekben az érmék száma egymástól legalább tízzel különbözik, s mivel negatív érmeszám nem lehetséges, ezért legalább

0+10+1+11+2+12+3+13+4+14=70
érme lenne összesen a perselyekben. Kezdetben viszont csak 60 volt, ami azt jelenti, hogy nem érhettük el célunkat, a feladat kérdésére a válasz nemleges.
 Megyeri Csaba (Nagykanizsa, Batthyány L. Gimn., III. o.t.) dolgozata alapján