A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. A szakaszok hosszához hasonlóan jelöljük megoldásunkban egy tetszőleges sokszög területét ugyanúgy, mint magát a sokszöget. Legyen a feladatbeli háromszög , a betűzést válasszuk meg úgy, hogy legyen. Elegendő belátnunk egy olyan tengely létezését, amely mentén kettéhajtva a háromszöget, a lefedett terület legfeljebb , hiszen a tengelyt párhuzamosan eltolva a lefedett terület folytonosan változik, előbb-utóbb pedig eléri az -t, vagyis valamelyik helyzetében éppen lesz. Ha a háromszöget az -ból induló szögfelezője mentén hajtjuk ketté, akkor a hajtás során keletkezett két kis háromszög egyike lefedi a másikat, ui. az eredeti háromszöggel közös , ill. oldalukhoz ugyanakkora magasság tartozik. Ebből persze az is következik, hogy a kis háromszögek arányban osztoznak az területen, vagyis a hajtás után a lefedett terület az -nek -ed része. Mivel ez a hányados ez egyenlőszárú esetben éppen , biztosak lehetünk abban, hogy a hajtás megfelel még az egyenlőszárúhoz ,,közeli'' esetekben is, hiszen a hányados ekkor nem nő nagyon túl az -en. Pontosabban, a szögfelező mentén való hajtás megfelel , azaz esetén. A továbbiakban tehát feltesszük, hogy . Az oldal felezőpontja legyen . Mivel , ezért az oldalhoz tartozó magasság talppontja az félegyenesen helyezkedik el. Az ‐ esetleg ponttá fajuló ‐ szakasz felezőpontjában az oldalra emelt merőleges valamilyen pontban metszi az oldalt. Azt állítjuk, hogy a él mentén való hajtás célravezet. Egy tetszőleges pontnak a egyenesre vonatkozó tükörképét jelölje . A pontot először az -re, majd a -re tükrözve -t kapjuk, vagyis amiből egyrészt következik, hogy nem belső pontja az -nek, másrészt, hogy ‐ esetleg szakasszá fajuló ‐ paralelogramma. A szakasz tehát tartalmazza a oldal felezőpontját. A él mentén kettéhajtott háromszög egybevágó a ‐ esetleg háromszöggé fajuló ‐ hatszöggel. De | | ahol | | ami igazolja, hogy a hajtás megfelel a kívánalmaknak.
Megjegyzés. A fenti módszerrel a feladat állítását a -nél némileg kisebb értékkel is beláthatjuk.
Pap Gyula (Debrecen, Fazekas M. Gimn., II. o. t.) dolgozata alapján |
|