A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. -re 1-féle eljutás van, . Rendeljünk minden úthoz egy betűsort a következők alapján: Az első betű J (jobb) vagy L (le) aszerint, hogy a bástya merre indul el. A következők pedig: T (tovább), ha megállás nélkül áthalad az adott mezőn, J vagy L, ha megáll és jobbra, illetve lefelé halad tovább. Nyilván így különböző ,,eljutásokhoz'' különböző betűsort rendeltünk. A betűsorok hossza , így a különböző betűsorok száma . Ezzel a feladat első részét beláttuk. Tekintsük az összes -es táblát, ahol . Legyen egy -es táblán az eljutások szám . Ekkor , mivel egy‐egy értelmű megfeleltetés van az ilyen utak és betűsorok között. Azt szeretnénk belátni, hogy a -es téglalapok közül a négyzetben lehetséges a legtöbb féle út. Ha ez teljesül, akkor a 9 nem helyettesíthető kisebb számmal, mert a különböző méretű táblák száma , így ekkor a négyzeten legalább eljutás van, és tetszőleges szám esetén ‐ ha az elég nagy ‐ . Egy -es táblán 2-féle eljutás van aszerint, hogy az irányváltoztatások száma páros vagy páratlan. Legyen először az irányváltoztatások száma ( egész). Ha jobbra indulok: a jobbra megtett szakaszok száma , hosszaik összege nyilván . Ismert, hogy a szám -féleképpen bontható fel pozitív egész összegére (ha a sorrend is számít). Hasonló módon a lefelé megtett szakaszokra -et kapunk. Így ennyi irányváltoztatás mellett az útvonalak száma . Azonban különbséget kell tennünk két útvonal között aszerint is, hogy hol állunk meg. Az útvonal hosszú, az elején és az irányváltoztatásoknál nincs választási lehetőség, a maradék mezőnél eldönthetjük, hogy megállunk, vagy megállás nélkül továbbhaladunk. Tehát a lehetőségek száma . Ugyanezt kapjuk, ha a bástya lefelé indul el, tehát a lehetőségek száma összesen (rögzített esetén) . Most legyen az irányváltozások száma . Ha jobbra indul, akkor az előzőekhez hasonlóan vízszintes és függőleges szakasz van, és hogy megállunk-e, azt mezőnél dönthetjük el, így a lehetőségek száma . Hasonló módon, ha lefelé indul el, akkor a lehetőségek száma . Elég bebizonyítani, hogy a négyzetnél van a legtöbb lehetőség, tehát elég bebizonyítani, hogy minden -re | | illetve | | Mivel , azért elég bebizonyítani, hogy | | A számtani‐mértani közép egyenlőtlensége alapján , így minden -re | | azaz . Így | | azaz | | Mindkét oldalt elosztva -nel, éppen az (1) egyenlőtlenséget kapjuk. Az (1) mindkét oldalát megszorozva -mel: | | Ezt akartuk bizonyítani.
Burcsi Péter (Pápa, Türr I. Gimn., III. o.t.) |
|