A szöveg csak Firefox böngészőben jelenik meg helyesen. Használja a fenti PDF file-ra mutató link-et a letöltésre. Mutatunk egy algoritmust, amelyet követve a bolhát biztosan el tudjuk pusztítani. A módszer azon múlik, hogy a bolha útvonalát ,,elő lehet írni'': minden pillanatban háromfelé ugorhat, de mi a három lehetséges hely közül kettőt megmérgezhetünk. Tehát ha a bolha ugrása után nem kiáltotta, hogy ,,NYEKK'', biztos, hogy ezen az útvonalon van. Az útvonalat pedig úgy választjuk, hogy visszatérjen az origóba. Jelöljük a három vektort, amellyel a bolha elmozdulhat, , , -mal. Könnyű ellenőrizni, hogy Ha tehát két ugrás az vektorral történik, 99 ugrás pedig az , illetve vektorral, akkor a bolha visszatér az origóba. Definiáljuk az , , pontokat úgy, hogy az origó legyen, | | legyen. Ezeket a pontokat írjuk elő a bolha útvonalának. Az (1) egyenlőség alapján , az útvonal körbeér. Az pontból a , , vektorok három különböző pontba mutatnak, ezek közül az egyik az pont. A másik két pontot jelöljük -vel és -vel. Az első 200 lépésben mérgezzük meg sorban a és , és , , és pontokat. Azt állítjuk, hogy perc eltelte után () a bolha vagy már elpusztult, vagy az , , pontok valamelyikén tartózkodik. Ezt szerinti indukcióval bizonyítjuk. Ha , akkor állításunk igaz, mert a bolha -ból indul. Ha pedig lépés után az , , pontok valamelyikén tartózkodik, akkor a következő percben vagy nem ugrik (és akkor ugyanezeken a pontokon marad), vagy pedig továbbugrik az , , , , , , , , pontok közül valamelyikre. Viszont az -edik perc végére megmérgeztük a , , , , , pontokat. Ha tehát a bolha életben marad, akkor az , , pontok valamelyikén van. A 200-adik perc letelte után a bolha már csak az körpályán ugrálhat, mert mind megmérgeztük a , , , , , pontokat. Ha a következő 100 percben sorra megmérgezzük a körpálya pontjait, biztosan elpusztítjuk a bolhát.
Rozmán András (Szombathely, Nagy Lajos Gimn., III. o.t.) dolgozata alapján |
Megjegyzés. A feladat általánosítása az N. 56., amelynek megoldása a 422. oldalon található.
|